Новини 13:08

Стенограми переговорів пілотів Качинського з диспетчерами не збігаються за версіями Польщі та МАКу

Міждержавний авіаційний комітет (МАК) опублікував транскрипцію записів усіх переговорів диспетчерів аеродрому Смоленськ «Сєвєрний» в день катастрофи польського літака Ту-154.

Стенограма переговорів диспетчерів розміщена на офіційному сайті МАК.

У зв`язку з появою у ЗМІ, з посиланням на міністра внутрішніх справ і адміністрації Республіки Польща Їжаки Міллера, повідомлень про публікацію польською стороною записів розмов диспетчерів аеродрому Смоленськ «Сєвєрний» і з метою об`єктивного інформування світової громадськості, з дозволу органів, які проводили попереднє слідство, відповідно до Додатку 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, прийнято рішення опублікувати повністю транскрипцію записів усіх переговорів і розмов, зареєстрованих диспетчерськими магнітофонами: Записи відкритого мікрофону; Записи телефонних розмов; Записи радіопереговорів», - йдеться в повідомленні.

Наголошується, що при складанні транскрипції Технічна комісія МАК користувалася електронною копією записів, ідентичною тій, яка була передана польській стороні на її прохання. Також звертається увага, що в ході робіт Технічної комісії польські фахівці мали можливість працювати в офісі МАК з робочими версіями виписки переговорів.

Разом з тим, стенограма розмов зроблена польськими експертами свідчить, що російські експерти, які розшифровували записи розмов в кабіні пілотів, приписали пілотам слова, яких вони не говорили.

За даними польської сторони, навігатор Артур Зєнтка не говорив слів «розізлиться» за 3 хвилини до катастрофи, як подав у своєму кінцевому рапорті Міждержавний авіаційний комітет (у першій версії стенограми, які МАК передав полякам у червні, слова навігатора були: «він розізлиться, якщо». Росіяни вважали ці слова головним підтвердженням тиску на екіпаж з боку президента Леха Качинського, який нібито вимагав посадки за будь-яких умов – ред).

Крім цього, командир екіпажу Аркадіуш Протасюк після того, як довідався про складні погодні умови у Смоленську не говорив директору дипломатичного протоколу Маріушу Казану: «Прошу запитати (шефа), що будемо робити далі».

Натомість польські експерти прочитали із записів «чорної скриньки» такі слова командира: «Прошу подумати над рішенням, що будемо робити».

Польським експертам також вдалося прочитати низку важливих записів, які не були вміщені в підготовлену росіянами стенограму.

Зокрема, нововиявлені записи підтверджують, що польські пілоти знали про яр перед злітно-посадочною смугою.

Так, за дві хвилини до зіткнення із землею, коли літак був на висоті 400 метрів, другий пілот двічі нагадав командиру про нерівність перед смугою: „Там є заниження, Арек”. „Знаю, зараз буде”, - відповів Аркадіуш Протасюк. Крім цього, за 16 секунд до катастрофи неідентифікована особа сказала: „нічого не видно”.

Як заявив в інтерв’ю TVN24 пілот Міхал Фішер, польська стенограма спростовує поставлену росіянами тезу про тиск високопосадовців на пілотів літака.

Нагадаємо, контрольована російською владою МАК минулого тижня оприлюднила остаточний звіт про причини Смоленської трагедії, в якому всю провину за катастрофу польського урядового літака Ту-154 поклала на польську сторону, не побачивши жодної вини в діях росіян.

Польща вважає відповідальною за катастрофу і російську сторону, зокрема, диспетчерів, які не закрили аеродром, не заборонили посадку, дезінформували пілотів про правильний курс посадки, а також пізно наказали припинити зниження літака.

В авіакатастрофі під Смоленськом 10 квітня 2010 року загинули 96 осіб, зокрема Президент Польщі Лех Качинський з дружиною.