ut.net.ua 2010-07-23 00:00 Перевозченко Ірина

В яблучко

З кінця 1990-х років Стів Джобс і його Apple Inc розробляють не так нові технології, як маркетингові й рекламні рішення

Анонс, а потім і старт продажу нових гаджетів від Apple – планшетного ПК iPad та iPhone 4 – стали топ-темою спеціалізованих сайтів і комп’ютерної пре­­си. Як завжди, експерти і потенційні споживачі розділилися на два табори: завзятих прихильників і таких самих непримиримих противників нових творінь Стівена Джобса. Пророкують новинкам популярність на рівні плеєрів iPod і перших телефонів iPhone, мусують недоліки: як-от поганий прийом сигнала у iPhone 4.

У розпалі обговорення технічних подробиць нових продуктів майже непоміченими залишилися дві справді важливі новини про майбутнє технологій від Apple. Й обидві вони належать до технологій продажу. Перша – відкриття 3 квітня 2010-го нового магазину від Apple – книжково­­го порталу iBook­­store. Друга – анонс ново­­го по­­коління операційної системи iPhone OS 4, однією з найважливіших функцій якої стане можли­­вість продажу реклами, орієнтованої на конкретного власника планшета або смартфона – з урахуванням його місцеперебування, інтересів, ста­­ну рахунка тощо.

Включення книжок до асортименту iTunes (раніше Apple продавала лише му­зи­­ку, відео та програм­­не забезпечення) може перетворити ме­­режевий торго­­­­вельний май­­дан­­чик AppStore (он-лайн-ре­­сурс Apple) на найпопулярніший інтернет-супермаркет розважального контенту. При­­наймні час для цьо­­го маркетингового ходу вибрано вельми вда­­ло: у 2009 році, поп­­ри кризу, обсяги мережевої торгівлі зросли. Зокрема, через iTunes було реалізовано понад 4 млрд пісень (для порівняння: стільки само композицій Apple продала з 2003-го по 2008-й). Найімовірніше, що в умовах зростання продажу iPod, iPhone та iPad (сумарний обсяг цього року наблизиться до півмільярда одиниць) попит на музику в 2010-му збільшиться щонайменше в півтора раза рік до року, а обсяг скачаних книжок становитиме близько 1 млрд. Навіть якщо доступ до частини електронних видань буде безплатним, а вартість платних не перевищить ціни пісні, річний дохід компанії тільки від книжок становитиме $1 млрд.

Ще одне нововведення компанії Джобса – технологія демонстрації реклами iAd. Не виключено, що саме під неї нова операційна система зроблена багатозадачною. Тепер рекламу, приміром, у браузері Safari на iPhone можна відкрити в новому вікні – у старих версіях ОС для цього довелося б перейти безпосередньо по рекламному посиланню. За словами самого Стівена Джобса, основним майданчиком розміщення реклами будуть ігри. Однак позаяк Apple ігнорує технологію Flash (із використанням якої написано більшість ігрових програм для смартфонів), іграшок для «яб­­лучних» телефонів не так вже й багато: лише 50 тис. проти мільйонів flash-програм.
Тож, найімовірніше, технологія iAd буде затребувана розробниками довідкових, навігаційних та інших програм. Тим більше що адресувати рекламу можна з урахуванням не лише місцеперебування власника смартфона (апріорі відомого операторові), а й його інтересів (на підставі останніх закачувань з AppStore) і навіть фінансового становища (стан рахунка в оператора і платежів за он­­-лайн-сервіси). Крім того, є можливість відстежити, чи було куплено рекламовану продукцію. Якщо під час оплати використовували кредитну картку, зареєстровану на одному з он-лайн-сервісів Apple, номер кредитки автоматично спів­від­носиться з надісланою на нього рекламою. Од­­не слово, нова технологія Джоб­­са (на фото) – мрія рекламодавця, або, точніше, big brother is watching you.

«iPhone OS 4 дає розробникам змогу легко використовувати можливості iAd у програмах, а завдяки бездротовому підключенню до мережі релевантна рекламна інформація з’являтиметься просто на екра­­ні пристрою. Apple продаватиме й обслуговуватиме рекламу, а розробники отримуватимуть стандартні 60% доходів від рекламних розміщень iAd», – ідеться в офіційному релізі Apple. Слід зазначити, що 60% для сторонніх розробників за таку рекламу – аж ніяк небагато. Надто якщо врахувати, що сторонні програмери забезпечуватимуть рекламний потік в автоматичному режимі без будь-якої участі Apple Inc. Річний обсяг світового ринку мобільної реклами компанія eMarketer оцінює щонайменше у $2,8 млрд.

За великим рахунком, практично всі останні рішення Apple так чи інакше мають подвійне призначення. Не надто затребувана дорога комп’ютерна техніка компанії додає бренду престижності. Продаж недорогих iPod формує масовий попит на онлайн-музику, прив’язуючи споживачів до AppStore. Виведення на ринок iPhone з часом перетворює Apple Inc на власника найбільшої у світі бази мобільної реклами. iPad виводить на ринок онлайн-магазин книжок, який у перспективі на рівних конкуруватиме з Google або Amazon.com. Et cetera.

Цікаво, що така стратегія чітко простежується з 1997 року – часу повернення в Apple Inc. Стіва Джобса. До того часу компанія робила ставку на розробку передового «заліза» та програмного забезпечення (Apple II, I MacOS – перші серії Macintosh). Мабуть, останньою розробкою в цьому ряді став iMac.

Нинішні «яблучні» планшети, телефони та плеєри збирають у Китаї, ПЗ для них створюють програмісти з усього світу. Тож у виробах Apple безпосередньо на частку корпорації припадають хіба що бренд, марка і дизайн. Ну й маркетинговий геній Стіва Джобса, який оцінити складно. Торішня виручка Apple Inc сягнула $43 млрд. 30 років тому, коли корпорація розробляла тільки комп’ютери, збираючи їх власними силами, виручка була приблизно в 50 разів менша. А в травні 2010-го Apple Inc стала першою за рівнем капіталізації IT-компанією, випередивши Microsoft. За оцінками агенції Standard&Poor’s, капіталізація Apple Inc становить $241,5 млрд (на фондовому ринку котируються 99,2% акцій компанії).[2009][2010]

ВТЮХАВ МЄДВЄДЄВУ

 Для того, щоб збільшити - натисніть на графіку.

 
Big brother is watching you

Міністр юстиції Німеччини Сабіна Лойтгойссер-Шнарренбергер вимагає від Apple inc негайних роз’яснень, яку саме інформацію корпорація отримує від користувачів iPhone, iPad та інших пристроїв Apple і з якою метою використовує ці дані. Річ у тім, що за новою версією договору з користувачем компанія здійснює постійне спостереження за місцезнаходженням «яблучних» гаджетів, я також отримує інформацію про відвідані користувачем веб-сайти. В Apple стверджують, що це потрібно їй для коректної роботи рекламної мережі iAd, яка має демонструвати контекстну рекламу, орієнтуючись на те, де саме перебуває користувач пристрою і чим саме цікавиться. Але, на думку німецького міністра юстиції, отримання такої інформації неприпустиме без гарантій анонімності: «Користувачі iPhone та інших пристроїв із GPS мають бути в курсі того, які саме приватні дані підлягають збору і зберіганню. В Apple повинні дотримуватися політики відкритості, про яку так часто любить говорити Стів Джобс»

 
Червиве яблуко


З першого дня продажу нового iPhone 4 покупці буквально завалили Apple скаргами на проблеми, пов’язані з прийомом сигналу. Впливовий американський журнал Consumer Reports узагалі заявив, що не може рекомендувати новий iPhone 4 від Apple покупцям після низки тестів: «Коли ви торкаєтеся пальцем або долонею нижньої частини телефону, сигнал може значно погіршитися, а зв’язок цілковито перерватися в районах зі слабким сигналом. Результати нашого дослідження ставлять під сумнів останнє повідомлення Apple про те, що поганий сигнал iPhone 4 спричинений здебільшого проблемою з програмним забезпеченням, яке «помилково» показує на два стовпчика сили сигналу більше, ніж потрібно». Однак в Apple не поспішають визнати, що дизайн нового телефону став причиною технічного недоліку, заявивши, що аналогічні неполадки можна знайти і в смартфонах конкурентів. Щоправда, Стів Джобс усе ж заявив, що компанія готова запропонувати всім власникам нового iPhone 4, які скаржаться на поганий прийом сигналу, безплатні чохли, які мають усунути цю проблему. За бажання покупці також матимуть змогу повернути смартфон і отримати гроші протягом місяця.

Дивно, але вся ця скандальна історія жодним чином не позначилася на продажу нового iPhone і капіталізації Apple.