Культура 2017-08-07 13:44 Кухар Олена

Твори мистецтва в публічному просторі: дві причини хвилюватися

Цього тижня у Нью-Йорку та Мюнстері постраждали художні об’єкти: в першому випадку йдеться про крадіжку, у другому – про внутрішню цензуру. За обома випадками криються цікаві тенденції.

Мюнстер: простір і вразливість

З моменту початку роботи престижної виставки «Скульптурний проект» у німецькому Мюнстері, тобто менш ніж за три місяці, тут постраждали роботи вже трьох художників. Немає сумнівів у тому, що йдеться про тенденцію, а не про збіг.

Найсвіжішу інформацію організатори проекту оприлюднили 1 серпня. Напередодні вночі хтось вкрав технічне обладнання, завдяки якому функціонував відео-проект японського співака й художника на ім’я Кокі Танака (Koki Tanaka). Проект називається Provisional Studies: Workshop #7 How to Live Together and Sharing the Unknown («Попередні дослідження: воркшоп №7 про те, як співіснувати разом та обмінюватися непізнаним»). Проект Танаки – це відео-інсталяція, в основі якої лежать результати роботи кількох воркшопів, присвячених розмаїттю та співіснуванню в його умовах. До участі у воркшопах було свого часу запрошено вісьмох жителів Мюнстеру.

Із короткого прес-релізу не можна дізнатися усіх деталей, але зрозуміло точно, що крадії незаконно потрапили до однієї з університетських будівель Мюнстеру, де зберігалося обладнання. Вкрадено комп’ютери та екрани – звісно, це всього лиш спідній бік проекту, але без нього його робота фізично неможлива. Відомо також, що існує можливість замінити обладнання, але цей процес буде доволі тривалим; поліція розслідує інцидент як звичайну крадіжку.

 Елемент відео-проекту Кокі Танаки, інтегрований до публічного простору. Джерело фото - www.sirenen-und-heuler.de

Як вже було сказано, це вже третій випадок за час роботи виставки, яка стартувала 10 червня. Нещодавно, 19-20 липня, невідомі серйозно ушкодили скульптуру художниці Ніколь Айзенман (Nicole Eisenman). Йдеться про одну з п’яти скульптурних фігур, розташованих навколо прямокутного фонтану в одному з мюнстерських парків. Скульптури виконано у повний зріст у різних позах (сидячи, лежачи, стоячи). ЗМІ спочатку писали про певний акт вандалізму; трохи згодом стало відомо, що в однієї зі скульптур – тієї, що лежала, спершись на лікті, - було відламано голову. Голову цю досі не знайшли.

Авторка, після певних роздумів, вирішила, що не буде реконструювати голову, але залишить лежачу фігуру як частину композиції. Таким чином, на думку авторки, акт вандалізму стане частиною роботи, її історією.

Скульптури Айзенман до ушкодження. Джерело фото – artnet News.

А незадовго перед тим, у середині червня злочинці демонтували та винесли у невідомому напрямку частину інсталяції молодого художника Еї Аракави (Ei Arakawa), яка входила до списку must-see цьогорічного проекту. Серія робіт, об’єднаних назвою «Harsh Citation, Harsh Pastoral, Harsh Münster» («Жорстке цитування, жорстка пастораль, жорсткий Мюнстер»), визначально включала сім величезних світлодіодних панелей, після крадіжки їх стало шість. Протягом місяця Аракава працював над створенням нової панелі, і от, із кінця липня, його інсталяція функціонує у повному обсязі. Щоправда, й тут поліцейське розслідування не дало жодних результатів.

Читайте також: Базель, Кассель, Мюнстер. Що треба знати про три головні червневі арт-події Європи

«Скульптурний проект» є однією з ключових подій арт-календаря, незважаючи на той факт, що проходить раз на десять років. Фестиваль традиційно стає прикладом того, яким чином можна інтегрувати мистецькі об’єкти до міського та ландшафтного простору. Проблема безпеки творів мистецтва не нова, але Мюнстер-2017 без сумніву будуть обговорювати у актуальному контексті: наскільки вразливим є мистецтво у публічному просторі та наскільки агресивним цей простір може бути – ось готовий вектор для майбутніх воркшопів та виставок.

Нью-Йорк: богема і самоцензура

На Лонг-Айленді цього тижня у свою чергу зникло два твори мистецтва. Щоправда, йдеться вже не про крадіжку – скоріше про самоправство. З очей багатої публіки одного з дорогих готелів Нью-Йорку прибрали культурні об’єкти із «занадто» гострим політичним меседжем. Невідомо, чи адміністрація закладу діяла з метою запобігти невдоволенню публіки, якщо воно взагалі мало місце, - чи скоріше керувалася власним бажання уникнути можливих ризиків.

Інцидент трапився на території готелю Surf Lodge. Це люксовий заклад, який рекламують, використовуючи словосполучення «дух богеми». У липні на території готелю, як у приміщеннях, так і просто неба, відкрилася експозиція – презентація робіт галереї Kai Matsumiya Gallery під назвою «Культурна программа» (Cultural Programme). Виставка мала діяти до 10 серпня, але коли 30 липня куратор галереї відвідав готель, то побачив, що двох робіт не вистачає.

Обидві належали авторству художника Райнера Ганаля (Rainer Ganahl). Ганаль працює в Австрії та Америці, займається відео-артом, перфомансом та інсталяціями. Він – професор образотворчих мистецтв штургартської Держакадемії. Деталь, яка дозволить зрозуміти репутаційну вагу Ганаля, - він, зокрема, представляв Австрію на Венеційській бієнале у 1999 році.

Перша з робіт, яку прибрали з експозиції, - це табличка із білою стрілкою й написом «Сирія» англійською та арабською мовами. Знак знаходився на одній з терас на відкритому повітрі і, за словами автора, мав нагадувати людям, «що знаходиться по той бік моря».

 Джерело фото – kaimatsumiya.com

Друга – невеликий прапор із словом «Sad!» (англійською – «Сумно!»). Саме це слово доволі часто використовує у своєму твіттер-акаунті президент США Дональд Трамп. Був іще один «гачок»: слово на тканині надрукували за допомогою шрифту Wallau – створений у 1930 році у Германії, він активно використовувався нацистами і викликає прямі асоціації.

 Джерело фото – kaimatsumiya.com

Майже одразу стало зрозуміло, що йдеться про самоправство адміністрації закладу. Ось як пояснює ситуацію Алан Ріш, піар-менеджер готелю: «Безумовно, ми скоїли помилку. Я вибачався знов і знов, і ще буду вибачатися». За його словами, адміністрація не мала наміру цензурувати митця, та й жоден зі спонсорів також не має до цього стосунку. Водночас, знак «Сирія», як стверджує Ріш, викликала негативну реакцію мешканців готелю, тож табличку прибрали майже одразу після відкриття: «Твори [Ганаля] робили те, що має робити мистецтво, тобто, викликали невеликий шок. Але ми вирішили, що якщо люди ненавидять їх, роботи краще прибрати».

Читайте також: Селфі в Лос-Анджелесі, расизм в Амстердамі. Дві історії про мистецтво та сучасність

Реакція автора зрозуміла – він обурений. У коментарі виданню artnet News Ганаль каже: «Я створив ці роботи спеціально для конкретної локації, а до них поставилися, як до сміття».

Готель, разом із тим, запевняє митця у своїй прихильності та запрошує художника до подальшої співпраці.

Цікаво й те, що після здіймання певного галасу представниками галереї, табличку «Сирія» повернули – щоправда, тепер її встановили на менш прикметному місці, там, де її бачитимуть менше людей. А от доля прапора (чию вартість оцінюють у $4000), допоки не відома.

Арт-критики вважають, що інцидент зачепив одну з болючих точок «світу багатіїв» та корпоративних брендів: світу, який не хоче, щоб йому нагадували про те, які серйозні чи жахливі речі відбуваються зовсім поруч, і що втекти від них неможливо. 

Новини RedTram

Loading...