Світ 2018-12-23 10:31 Штефан Бойтельсбахер

Die Welt: Кінець ери Facebook

Молодь уже давно не вважає Facebook крутим. А тепер відвертаються й старші. Загроза спаду тісно пов’язана з іменем виконавчої директорки Шеріл Сендберґ. Остання надія на Азію, але й там є проблема

Вона виходить із чорного лімузина в Нью-Йорку. Бліда, зазвичай ретельно укладене волосся розтріпане. Променистість, якою завжди вирізнялася, поступилася порожньому погляду. Сукні та взуття на підборах, які часто носить, замінила на прості штани та кросівки.


49-річну Шеріл Сендберґ, виконавчу директорку Facebook та одну з найвідоміших менеджерок світу, заледве впізнати. Понеділок, ранок після довгих вихідних із нагоди американського Дня подяки. Свята вона провела на Манхеттені, а тепер відлітає. Але на фото, які в той момент зробили з неї нью-йоркські папараці, вона радше виснажена, спустошена, а не відпочила.


Ці фотографії — певний символ. Вони немов відображають становище Facebook. Ім’я Шеріл Сендберґ тісно пов’язане з фантастичним успіхом мережі. Жінка розробила бізнес-модель, яка рік за роком забезпечувала Facebook мільярди й перетворила його на один із наймогутніших концернів світу, а саме — персоналізовану рекламу. Вона стимулювала експансію і робила компанію привабливою, дбала про те, щоб люди довго вважали Facebook хорошим майданчиком, платформою, єдиною благородною метою якої є об’єднати всіх нас.

 

Читайте також: Washington Post: Facebook як інструмент російської пропаганди


А тепер схоже на те, що Facebook стоїть перед кінцем зростання. А можливо, і перед спадом. Через 14 років після того, як Марк Цукерберґ, розпатланий ботан, придумав у своїй студентській кімнаті інтернет-сторінку, виникли величезні проблеми. Нові дані демонструють, що зеніт соцмережі минув. Що ера Facebook минає. І загрозу спаду часто пов’язують з іменем Шеріл Сендберґ. 


«Люди саме переосмислюють своє ставлення до Facebook», — каже Ендрю Перрін, аналітик вашингтонського центру дослідження громадської думки Pew Research. Він дослідив, які наслідки для мережі мають нещодавні скандали. І дійшов невтішного для Цукерберґа та Сендберґ висновку. Від Facebook відвертається не лише американська молодь, що спостерігалося останнім часом. Скепсис зростає. Байдуже, підлітки чи сорокарічні, чоловіки чи жінки, політичні ліві чи праві — усі групи, які опитав Перрін, менше використовують платформу.

 

На перший погляд із Facebook усе добре


Проблемою передовсім є відхід старшого покоління. Досі Facebook міг на них покластися. У той час як молодь ішла, кількість його стабільно зростала. Ще два роки тому у згаданій соцмережі було понад 70% американських підлітків, сьогодні — лише 50%. Неприємно, але не драматично, адже їхні матері та батьки — важлива цільова група для рекламних компаній — вірні Facebook. 


Очевидно, сьогодні це змінюється. Майже третина користувачів зі США віком між 30 і 50 роками під час опитування центру Pew повідомила, що цього року видалила зі смартфона програму Facebook. 40% робили багатотижневу перерву. У статистиці компанії, що відображає місячну активність користувачів, це не простежується. У США 204 млн користувачів, у Німеччині — 32 млн, у світі — 2,3 млрд. Це більш як третина населення планети. На перший погляд, справи Facebook ідуть добре, але за такими приголомшливими цифрами стоїть велика проблема.  Нещодавно йшлося про «пік нафти». Дискутували про те, коли глобальний видобуток сирої нафти досягне максимуму і безповоротно знизиться. Нині у світі соціальних мереж лунає термін «пік Faceebook». Користувачі вважають, що в інтернет-сторінки закінчується сировина, якою вона живиться. 

 

Читайте також: Зовнішній вплив як корисний подразник


Ймовірна причина — скандали, які останнім часом сколихнули соцмережу. Навесні стало відомо, що британська компанія Cambridge Analytica без дозволу взяла дані мільйонів користувачів Facebook і використала їх для виборчих кампаній, зокрема й для кампанії Дональда Трампа. Це була найбільша криза в історії Facebook. Репутації соцмережі було завдано значної шкоди, як і репутації її виконавчого директора Шеріл Сендберґ. Коли весь світ чекав від неї пояснення, вона виклала в мережу фото, на якому, життєрадісна, пила з подругою каву Starbucks. Сендберґ зникла, минали дні, а вона нічого не робила.  


Окрім того, громадськість дізналася, що у Facebook було повно фейкових новин. Наприкінці 2016 року, коли американці обирали, у соцмережі, за результатами дослідження Стенфордського університету, курсувало 200 млн вигаданих новин. Наприклад: «Папа Римський підтримує Дональда Трампа». Тим часом, як кажуть науковці, Facebook вдалося суттєво зменшити кількість фейків. Але, як показує актуальна студія Pew Ендрю Перріна, скепсису в користувачів не поменшало.

 

Чи є Instagram і WhatsApp порятунком?


А ще зростає конкуренція. Сьогодні багато людей охочіше постять свої фото в Instagram, а не у Facebook. Фотопортал використовують 72% американських підлітків. А для листування замість Facebook-мessenger дедалі частіше послуговуються WhatsApp. За словами критиків, концерн пожирає сам себе, адже Instagram i WhatsApp належать йому. Інші заперечують: обидві «доньки» — це можливий порятунок. Якщо соцмережа одного дня перетвориться на мережу привидів, в компанії є й інші платформи. Тож користувачі залишаться.


Щоправда, конкуренти є й поза концерном, передовсім YouTube i Snapchat. Відеоплатформу використовують 85% американських підлітків. У службі обміну фото, які через кілька секунд самознищуються, зареєстровані 69%. Часи, коли Facebook був найпершою платформою для всього, — новин, відео, фото, — минули. 

 

Читайте також: #deletefacebook: що загрожує технологічному гіганту?


Але Цукерберґ і Сендберґ борються за своє творіння. Тепер вони роблять ставку на Азію. Facebook справді переживає там різке зростання. Наприклад, в Індії вже 300 млн користувачів. Це більше, ніж у будь-якій іншій країні світу. На третьому місці, одразу після США, Індонезія з її 130 млн. Потужно мережа представлена на Філіппінах, у В’єтнамі й Таїланді. 


То чи може Азія вирівняти втрати в Америці та Європі? Навряд чи, якщо йдеться про інвесторів Facebook. Для них вирішальним є не кількість профілів, а те, скільки грошей можна на них заробити. Інакше кажучи, які профілі цікаві для компаній, що розміщують рекламу. І тут соцмережа має проблему. Прибуток від користувача у США становить $26 на квартал, у Європі — $9, а в Азії — лише $2,6. Тобто за кожного американця, який внутрішньо попрощався із Facebook, Цукерберґ і Сендберґ мають залучити десять азіатів. Навряд чи це вдасться, адже в Китаї мережа нині взагалі неактивна.


Facebook буде важче заробляти гроші рекламою. Збільшення кількості користувачів вводить в оману, адже бізнес-модель переживає турбулентність. Бізнес-модель, придумана жінкою, яка цього тижня з блідим обличчям виходила з авто в Нью-Йорку. Творіння Шеріл Сендберґ у небезпеці, а з ним і творіння Марка Цукерберґа. 

Новини RedTram

Loading...