Політика 2019-04-12 14:33 Голуб Андрій
  ▪  

Зеленський і пустка

У Центрвиборчкомі оголосили остаточні результати першого туру виборів та призначили повторне голосування.

 Перед цим два кандидати в президенти на очах у всієї країни погралися в гру «Хто найбільше хоче дебатів?» та попутно здали аналізи на вміст заборонених речовин у крові. Змістовно ж десять днів, які минули від дня першого туру, принесли небагато нового. Більше запитань до Зеленського, який залишається темною конячкою виборів менше ніж за два тижні до можливого обрання главою держави.


«Ми не продаємо посади, не домовляємося, хто ким буде після виборів. А надто після першого туру. Не треба розслаблятися. У нас дуже серйозний противник, із яким буде важко», — далі повторював давно озвучені тези спікер штабу «зелених» Дмитро Разумков після оголошення результатів екзит-полів 31 березня. Деякі ЗМІ поспішно охрестити Разумкова майбутнім головою Адміністрації президента. Однак сам кандидат Володимир Зеленський заперечує, що претендента на це крісло вже визначено. Ім’я можливого голови АП, який фактично організовує діяльність президента й контролює кожен його крок, — одне з багатьох важливих питань громадськості та журналістів до команди Зе. Загалом ці питання можна звести до двох великих блоків: програма дій на посаді та хто її виконуватиме. 

 

Читайте також: Втрати та здобутки першого туру


Виборець Зеленського розчарований у «старих» політиках та очікує змін. Це беззаперечний факт. Як і те, що Зеленський обіцяє зміни. А ще факт у тому, що іншої точної інформації про плани кандидата немає. Найточніше описати його програму можна словом «пластичність». Різні тези спочатку з’являються в ній, потім зазнають уточнень, змінюються або вилучаються. У підсумку вибудувати чітку картину, що саме обіцяє Зеленський і як саме збирається досягати свого, щоразу не вдається.


Однак йому не уникнути реформ. Парадокс голосування за Зеленського в тому, що в очах прихильників він новий Порошенко. П’ять років тому нинішній президент здобув більшість в усіх регіонах країни. Він приходив до влади з гаслом «Жити по-новому», яке включало передусім обіцянки подолання корупції, очищення правоохоронної системи та судів, лібералізації економіки. Тепер значна частина тодішніх виборців Порошенка проголосувала за Зеленського, який у першому турі переміг майже в усіх регіонах. І ці виборці очікують того самого: боротьби з корупцією, очищення правоохоронної системи та судів, лібералізації економіки. У разі перемоги Зеленський не зможе проігнорувати такий запит. Йому доведеться або реалізувати, або імітувати. Гарантій, що перше не перетвориться на друге, немає. Однак виборцеві варто принаймні скласти карту з чіткими маркерами, чого вимагати в разі перемоги Зеленського та як оцінювати його кроки на посаді. 

виборці зеленського очікують реформ. У разі перемоги він не зможе проігнорувати такий запит. Йому доведеться або реалізувати, або імітувати. Гарантій, що перше не перетвориться на друге, немає


«Це питання довіри. Держава формується на довірі. Ми вам обіцяємо, що куратора судової системи не буде. Ви точно знатимете, чи це так. Якщо ж він буде, то ви нам про це й скажете», — відповів Руслан Стефанчук на запитання журналіста про гарантії того, що Зеленський не матиме тіньових керівників над суддями в разі своєї перемоги. Ці тези насправді могли б замінити програму Зеленського у ЦВК, бо пасують майже до будь-чого, що обіцяють у штабі кандидата в президенти. Сам Стефанчук називає себе «членом команди Володимира Зеленського, який відповідає за напрям ідеології, загальної програми, загального плану дій і законопроектної роботи». Він доволі довго й детально розповідає про зміни в системі правосуддя. За його словами, у Зеленського не планують «рубати шашками» та запускати повне оновлення судової системи, оскільки в Україні є дефіцит фахівців. Стефанчук використовує словосполучення «корекційне реформування». Оголошене в програмі кандидата введення інституту мирових суддів стосуватиметься лише низового рівня. Другий і третій рівні — виключно професійні служителі Феміди. Також там обіцяють реальне запровадження інституту судів присяжних.

 

Читайте також: Камікад-Зе


Ще один важливий нюанс: у штабі Зеленського досі не визначилися з майбутнім Конституційного Суду. Обговорюється його можлива заміна на палату в складі іншого суду — Верховного. Залишається питання кадрового наповнення ВККС та ВРП — органів контролю за діяльністю та призначенням суддів. Із цим пунктом найцікавіша ситуація. В офіційній програмі Зеленського, яку подали до ЦВК, були згадки про мирових суддів і суд присяжних, але щодо керівництва судової влади не було нічого. Розмови про це з’явилися після тематичної зустрічі з коаліцією громадських організацій, яка просуває перезавантаження ключових органів судової влади. У штабі Зе-кандидата, вочевидь, узяли на озброєння саме цей порядок денний. Тепер Стефанчук зазначає, що перезапуск ВККС і ВРП є ключовим питанням, і пропонує добирати туди активістів та міжнародних експертів разом із професійними суддями. Однак конкретні способи досягнення мети не розкриває: «Механізмів дуже багато. І вони демонструвалися велику кількість разів. Ми готові до повного перезавантаження цих органів. Це вирішується на законодавчому рівні. Ви скажете, що у вас немає фракції в парламенті. Проте є законодавча ініціатива президента, його законопроекти розглядають як першочергові. Якщо це буде втілено з благими намірами, то навіть цей «самурайський» парламент може проголосувати. Якщо ні, то дочекаймося осені».

 

Змін або уточнень зазнає ще низка програмних цілей кандидата. Наприклад, ті, що стосуються економіки. «Ми запровадимо одноразову «нульову декларацію» для бізнесу. Кожен бізнесмен за 5% зможе задекларувати та легалізувати свої доходи. Отримані кошти спрямуються на зменшення тарифного навантаження для малозабезпечених. Пройшовши «економічне чистилище», кожен дістане шанс надалі чесно вести бізнес у країні», — так сформульовано пропозицію щодо запровадження податкової амністії у програмі Зеленського в ЦВК. Однак, судячи із заяв радника кандидата та екс-міністра фінансів Олексадра Данилюка, остаточної моделі втілення цієї обіцянки досі немає. За його словами, це можна робити тільки після реформування Держфіскальної служби. Окрім того, не до кінця зрозуміло, які саме доходи можна буде легалізувати. 

 

Читайте також: ЗеКорпоратив: день виборів у штабі переможця першого туру


«Нульова декларація не має стосуватися корупційних правопорушень, тобто держслужбовців, наприклад, або кримінальних зловживань. Бо як може людина, отримавши гроші в корумпований спосіб, легалізувати їх, сплативши 5%? До речі, питання ставки теж відкрите. Я хотів би бачити її вищою. Податкова амністія проводилася в різних країнах. В Італії разів п’ять. У більшості випадків неефективно. Провести амністію треба, але не слід із цього починати», — зауважує Данилюк. Він додає, що передумови потрібні й для впровадження іншої економічної обіцянки Зеленського — податку на виведений капітал (те саме обіцяє і чинний президент Петро Порошенко. — Ред.). У цьому випадку передумовою стане зменшення держвидатків. Чого саме воно стосуватиметься, також до кінця не ясно. «Можна урізати фінансування прокуратури в якійсь частині економічних підрозділів, правоохоронних органів, що тиснуть на бізнес. Однак є й інші неефективні сфери», — каже Данилюк.


Проте найбільше питань виникає до обіцянок Зеленського у сфері управління державою. У його офіційній програмі фігурують назви чотирьох законопроектів, які новий президент подасть до Ради в разі обрання. Зі зняттям недоторканності з глави держави, суддів та нардепів загалом усе зрозуміло. Цього не можна сказати в контексті проектів про імпічмент президента, відкликання нардепів та, що найважливіше, законопроекту «Про народовладдя». Зеленський обіцяє формувати завдання для влади через референдуми та «інші форми прямої демократії… із максимальним використанням новітніх технологій». Звучить привабливо, але з огляду на нинішню ситуацію, коли є російська агресія та масована пропаганда, хотілося би бачити текст проекту закону й запобіжники, прописані в ньому, ще до другого туру виборів. Окрім того, законопроект анонсовано як перший, поданий новим президентом. Але в штабі кандидата заявляють, що готових текстів проектів досі немає.

 

Читайте також: Портрет виборця. Перший тур


«Вони (законопроекти. — Ред.) пишуться, зокрема, і щодо народовладдя. Писатимуться й основні закони про зняття недоторканності з президента, депутатів і суддів, про імпічмент, про відкликання нардепів. Я думаю, що з цих ключових питань буде продемонстровано або концепцію між першим і другим туром, або навіть проекти законів», — казав спікер штабу Дмитро Разумков у ніч першого туру виборів. Станом на 10 квітня презентації не відбулося.


Що ж до людей, які відповідатимуть за програму реформ Зеленського, то ситуація ще туманніша. У вівторок, 9 квітня, у штабі кандидата на посаду президента оприлюднили розширений перелік експертів та радників. У ньому з’явилося чимало нових імен, однак головної обіцянки — оприлюднити претендентів на ключові посади за президентською квотою — досі не виконано. У штабі пообіцяли назвати «частину імен претендентів» до другого туру. Вочевидь, це зроблять ближче до дня голосування, щоб звузити поле для можливої критики. І саме ця обставина викликає найбільше занепокоєння щодо збігу декларацій із намірами Зеленського. Усі речники команди Зе — люди з незрозумілою позицією в команді. Вони беруть на себе відповідальність за виголошення тих або інших тез від імені кандидата, однак самі часто не можуть пояснити, за який конкретно напрям майбутніх реформ відповідають. Не кажучи вже про те, на якій саме позиції вони їх запроваджуватимуть. Водночас низку людей із команди Зеленського журналісти підозрюють у захисті інтересів бізнесу та олігархів.Тож ключове запитання до Зеленського та його штабу в останні дні перед другим туром таке: хто всі ці люди та де вони опиняться після дня виборів?