Світ 2020-01-13 16:01 Марія Очеретяна

Зізнання Ірану викликають запитання. Західні ЗМІ про катастрофу в Тегерані

Чому іранській владі знадобилося три дні, щоб взяти відповідальність за аварію?

Західні ЗМІ останніми днями у публікаціях часто аналізують ситуацію, що склалася навколо авіакатастрофи в Ірані. Офіційний Тегеран зізнався, що український літак був збитий іранською ракетою, проте зробив це через три дні після трагедії. Міжнародні кореспонденти та оглядачі піддають сумнівам заяви іранської влади, хоча частково відповідальність за катастрофу покладають на США та компанію Boeing. 

 

Колишній юридичний радник Міжнародного комітету Червоного хреста Габор Рона у тексті для NBC News пише, що наразі є замало інформації, щоб стверджувати, чи справді Іран вдарив ракетою по літаку "Міжнародних авіаліній України" випадково, чи це була спланована атака, але у будь-якому разі він порушив міжнародне законодавство. 

 

Рона перераховує випадки, коли держава, згідно з міжнародним правом, може застосовувати силу для захисту свого суверенітету, але додає, що цивільні жертви все одно є неприйнятними: "Жоден із випадків, які я описав тут, не стосується мудрості, а лише законності. Цивільні жертви є загальними, завжди трагічними, і їх часто можна запобігти. Іран, можливо, навмисно цілився у цивільний об'єкт або просто припустився трагічної помилки. Ми, можливо, цього ніколи не дізнаємося. Але навіть у другому випадку він, ймовірно, порушив міжнародне законодавство, як і США".

 

"Існують різні способи визначення відповідальності. Один із них - ставити питання у моральній, а не законній площині. Запитати, чи 176 душ, які загинули в цьому літаку, все-таки були б живі, якби США не намагалися вбити Касема Сулеймані", - пише юрист. 

 

 Міжнародна кореспондентка ВВС Ліз Дюсет зазначає, що визнання Іраном провини у збитті літака МАУ - зусилля з деескалації конфлікту, що виник, проте щодо цього зізнання все одно виникають запитання. За її словами, бригадний генерал Хоссейн Саламі повідомив іранську владу про причину аварії у середу, 8 січня, в день авіакатастрофи. Проте Тегерану чомусь знадобилося три дні, щоб визнати свою провину. 

 

Також у тексті зазначається, що Канада та Україна вимагають проведення повного розслідування аварії, а Національна рада з транспортної безпеки США та компанія Boeing готові надати допомогу у його проведенні. "Але незрозуміло, яке розслідування можна провести зараз, коли відомо, що літак не розбився, а був збитий", - йдеться у публікації.

 

Редактор Джон Гамбрел у публікації для канадського CTV News зазначає, що визнання Іраном своєї провини у збитті українського літака викликає нові проблеми для держави: як зовнішні у напружених відносинах зі США, так і внутрішньополітичні, оскільки всередині Ірану зростає кількість невдоволених режимом людей.

 

"Зараз країна повинна боротися з наслідками неправомірних заперечень своїх високопосадовців у дні після авіакатастрофи", - пише він.

 

Також Гамрел зазначає, що офіційна заява Збройних сил Ірану про те, що український літак нібито нагадував військову ціль за висотою та напрямком польоту, теж викликає питання, оскільки, за даними сайту для відстеження польотів FlightRadar24, "Боїнг" полетів у тому ж напрямку, в якому зазвичай вилітають усі літаки з аеропорту в Тегерані.