Вибори 2020: сила громад проти сили еліт 2020-09-21 11:06 Юлія Гаркуша
  ▪   Маріуполь

Місцеві вибори. Донеччина: «Фіксики» у жилетках ОПЗЖ та інші фокуси для електорату

Які новинки приготували в цьому сезоні регіональні політики Слов'янська та як піаряться деякі загальноукраїнські політсили на півночі Донеччини

«Смажений кабанчик, курка з майонезом» – креатив та кулінарія міського голови Слов'янська. 

Шлях до серця виборця лежить через казанок, – подумав міський голова Слов'янська Вадим Лях та завів собі кулінарний блог на Yoyutube і акаунт в Instagram. Ось він на фото біля води тримає щуку за хвіст, а ось вже home-відео, де мер у ковбойському капелюсі, наче герой серіалу «Даллас», сам готує ту щуку. Підписників, відверто кажучи, небагато, але посилання на креатив тепер у стрічках місцевих новин. 

Мер та щука (праворуч)

«Гастрономічна приймальня Вадима Ляха на Соборній площі зібрала традиційно багато містян, які бажали посмакувати гостинцями від міського голови», – пише місцевий сайт новин «Карачун». На всіх святах кандидат у міські голови та діючий мер Слов'янська у перших рядах «кулінарів». Під час одного в жартівливій формі інспектує представників місцевого ресторанного бізнесу, коли сам щойно відійшов від вогнища та каструлі. 

 

На інших передвиборчих фото Лях біжить по сходинах, та несе торти – це подарунки в один з місцевих ДК. Для працівників художньої школи та бібліотекарів – квитки на джазовий вечір. Встигає Лях і на презентацію книги місцевої поетеси з букетом червоних троянд. Працівникам-промисловцям – почесні грамоти, 100-річній ювілярці – слуховий апарат. Міський голова тут і там: бібліотеки та школи, будинки культури та місцеві підприємства, стаціонари лікарень та школи – у подарунок відра з штукатуркою, дитячі майданчики, квіти та цукерки. 

 

Чи переможе Вадим Лях конкурентів «бограчем, юшкою, смаженим коропом, та кабанчиком на вертелі» – покаже час. Серед активних конкурентів чинного міського голови є і популярна у місті попередниця, і представники відверто проросійської партії ОПЗЖ. 

 

Читайте також: Харківщина. Три плюс один

 

Бійка за Слов'янськ

У Слов'янська непроста сучасна історія. Тут насправді не до цукерок. Це одне з міст Донеччини, яке побувало під справжньою російською окупацією, місто де колишнього мера Нелю Штепу, досі судять за посягання на територіальну цілісність (торік там в одинадцятий раз змінили колегію суддів, які в одинадцятий раз почали слухання від початку – Ред.). У квітні 2014-го Штепа фактично підтримала захоплення державних будівель бойовиками. У зв'язку з цим Донецьке обласне управління СБУ відкрило кримінальне провадження проти неї.

 

Судячи з дописів Ляха на його сторінці у Facebook, саме Нелю Штепу чинний міський голова вважає за головну конкурентку. Хоча сама Штепа в інтерв'ю сайту «Карачун» каже, що рівних суперників у неї немає: «Нехай опоненти полюблять людей і місто так, як роблю це я – тоді поговоримо! А поки у мене немає конкурентів в боротьбі за крісло мера».

 

Про те, що збирається брати участь у виборах, Штепа повідомила особисто в інтерв'ю від 1 серпня  2020-го тому ж сайту «Карачун», заявивши, що «Партія миру та розвитку» (на минулих парламентських виборах політсила об'єдналася з «Опозиційним блоком») висунула її кандидатуру на посаду міського голови Слов'янська.

 

Від ОПЗЖ у мери Слов'янська мітить голова правління Слов'янського машинобудівного заводу (про орієнтованість підприємства на ринок РФ вказано на першій сторінці сайту СМЗ) та одночасно лідер партійного осередку в місті Павло Придворов.

 

У регіональній піаркампанії ОПЗЖ формує собі імідж захисників прав громадян. Це роблять як місцеві політики від цієї партії, так і її лідери. Зокрема Наталія Королевська у своїх виступах на Сході країни просуває ідею несправедливості та своєрідної образи на чинну владу, адже та «вчергове принизила мешканців Донбасу», а народ «позбавили права голосу».

 

При чому напади на агітаторів ОПЗЖ в Маріуполі, розстріл автобуса з активістами руху «Патріоти за життя» на трасі Київ - Харків, скасування виборів у 18 ОТГ Донецької і Луганської областей – пов'язують як «ланки одного ланцюга», як «наступ на конституційні права громадян України», який почав «мати системний характер». Це вже повторює за лідером кандидат в мери Слов'янська Павло Придворов.

 

«Захисники прав людини» від ОПЗЖ звісно ж не забувають і про дітей разом з їхніми батьками. Тут вам і «моніторингова місія з контролю готовності шкіл Слов'янська до 1 вересня», де підлітки з відстороненими обличчями шикуються у шеренгу поки батьки кудись тягнуть пакети з сувенірами, а вчителі коробки з медичною допомогою. За командою школярі посміхаються в об'єктив заради вдалої спільної фотографії з політиками.

 

За час карантину громада скучила за святами. На свято Незалежності мешканцям Слов'янська пропонують аполітичний аквагрим, та малюнки на піску – для підлітків і шоу ростових ляльок – для малюків. Мультяшні герої «Фіксики» виглядають особливо абсурдно: на поролонові костюми аніматорів натягнули сині жилетки партії ОПЗЖ.

 

При цьому представники партії не соромляться у відкриту казати про прихильність до РФ. Можливість їхнього реваншу не примарна, враховуючи стабільну підтримку колишніх «регіоналів» серед населення Донеччини та намагання цієї політсили просунути у лідери місцевих ОТГ людей, які так чи інакше зацікавлені у відновленні тісних відносин з Росією.

 

«Це єдина партія, яка ставить на перше місце відновлення миру на нашому багатостраждальному Донбасі...Тільки вона здатна на національному та міжнародному рівні врегулювати відносини з Російською Федерацією, її представники виїжджають до Росії на переговори, обмінюють полонених. Ми будемо відновлювати горизонтальні економічні відносини з Російською Федерацією», – каже кандидат у міські голови Слов'янська Придворов.

 

Читайте також: Головні виборчі баталії Луганщини

 

«Горить церква?! Це наш шанс!»

ОПЗЖ часто на перших шпальтах місцевих медіа. На вже згаданому сайті Слов'янська karachun.com.ua майже чверть політичних матеріалів з ознаками замовних. Це 24% від усіх регіональних новин у стрічці сайту (взято стрічка новин сайту 7-11 вересня 2020 р.). 

 

Не пасе задніх ОПЗЖ й у Лимані. Це невелике містечко, але великий залізничний вузол. Місто входить у Краматорську агломерацію – разом зі Слов'янськом, Дружківкою, Святогірськом, Костянтинівкою та Миколаївкою (населення разом складає понад півмільйона).

Пожежа у Лимані. Фото ДСНС

Це так звані «святі місця Донеччини». 8 вересня у Лимані згорів дерев'яний Свято-Петропавлівський собор, побудований ще у середині ХІХ століття. У місцевих ЗМІ представники ОПЗЖ назвали храм що запалав «Нотр-Дамом місцевого значення». Відповідні матеріали містили ознаки замовних. Окрім розповідей в місцевих ЗМІ, партійці поспішали на допомогу, паралельно записуючи відео на смартфон, – ну не дарма ж воно горить?

 

Політики вміло грають на особливій релігійності громадян цієї місцевості. Зокрема, кандидат від ОПЗЖ у мери міста Лиман Андрій Перебийніс обіцяв докласти усіх зусиль, щоб відновити храм: «Звертаюся до всіх своїх політичних союзників і опонентів. Давайте не будемо перетворювати подію в передвиборчий піар, а об'єднаємося для гідної мети з відновлення храму!».

 

На жаль виборці саме невеликих міст та селищ можуть легко потрапити у пастку передвиборчих обіцянок. Щоб відокремити  «чисту» інформацію про політику треба аналізувати та мати критичне мислення. Чи справді повідомлення є важливим для суспільства, чи важливість штучно нагнітає конкретний політик? Наочним прикладом політичного замовлення стають виняткові речі, зокрема, стихійні лиха, пожежі або техногенні аварії. 

Такі події завжди використовують політиками для власного піару. Вони починають активно їхати в зону лиха та оплачують медійний супровід. На місці політики роздають обіцянки. Про обіцянки у «джинсових» матеріалах розкажуть на всю країну. Про виконання, а скоріше невиконання, вже замовчать.

 

Технологія «push poll»

Також кандидати на Донеччині вже розпочали сезон «замовних» соціологічних опитувань. Про одне з таких розповіла Вікторія Бистрова, журналістка «Карачуна». З її слів, опитування провели у липні 2020 року в кафе «Меридіан» у Лимані з ініціативи та при повній фінансовій підтримці Андрія Перебийноса. Захід був анонсований як соціологічне опитування жителів Лиману напередодні місцевих виборів.

 

Здавалося б, звичайне явище в наш час, якби не низка сумнівних нюансів, зазначає Вікторія Бистрова, та додає: «Невдоволення з боку запрошених викликав той факт, що весь процес від початку до кінця знімали на камеру, про що людей не попередил. На питання запрошених з якою метою йде зйомка, було отримано достатньо некоректну відповідь – ми вам платимо по 200 грн за роботу, що вас не влаштовує? Опитування провели в трьох вікових категоріях: від 18 до 30 років, від 30 до 50 років і від 50 до 65 років. Запитання були різні: які існують проблеми в місті та шляхи їх вирішення, кого в майбутньому люди хочуть бачити мером Лиману. Момент істини настав, коли ведучі запропонували присутнім дати оцінку діяльності політичних лідерів України. У списку значилися прізвища чинних українських політиків і громадських діячів: Зеленський, Порошенко, Тимошенко, Бойко, Шмигаль, ще хтось... І раптом, дійшовши до кінця переліку люди відчули справжній шок – в цьому ж списку значилися колишні і нинішні ватажки «ДНР» – Гіркін, Моторола, Захарченко, Пушилін. Далі були питання, які знову ж, явно виходять за рамки процедури місцевих виборів: як ви ставитеся до «ДНР» і «ЛНР», добре чи погано на вашу думку живуть там люди».

 

Як пояснює соціальний психолог, сам вимушений переселенець з Донецька Максим Касьянов, подібне соцдослідження не просте, а формуюче. Серед іншого тому, що респондент може бачити, як відповіла більшість опитаних. Наприклад, коли в самому питанні міститься статистична інформація про те, що певна кількість населення проголосувала з того чи іншого питання більшістю голосів. Ця технологія, добре відома політтехнологам, називається «push poll».

 

«Сам факт опитування з цифрами є маніпуляцією. Щойно люди бачать, як більшість дотримується певної точки зору, то всі починають думати «ну, це ж не я один, це багато хто». Тобто люди схильні наслідувати більшість – це маніпуляція. Перше завдання – показати, що це не думки окремих особистостей, а думка більшої частини суспільства», – пояснює механіку таких опитувань Касьянов.

 

Читайте також: Хто претендує на Маріуполь

 

Більшість населення не думає, а відчуває

Технологія формуючого соціологічного дослідження ґрунтується на маніпуляціях в запитаннях – їх ставлять так, щоб отримати заздалегідь відому відповідь.

 

Крім того, людина, яка озвучила відповідь, неохоче змінює свої погляди. Таким чином її значно простіше схилити до наступних необхідних реакцій. Наприклад, проголосувати за потрібного кандидата чи підтримати потрібну ідею. Крім того, «формуючі опитування» дозволяють навести людину на потрібні маніпуляторам думки й зробити її не тільки носієм, але і розповсюджувачем цих думок. Бажання донести правду до інших властиво багатьом.

 

На жаль ніяких підсумків цього опитування поки що знайти не вдалося, але як кажуть соціологи, результати опитування можуть взагалі не бути оприлюднені широкому загалу. Іноді опитування призначені виключно для очей замовника.

схожі публiкацii