Вибори 2020: сила громад проти сили еліт 2020-09-28 18:09 Марина Довженко
  ▪   Львів

Медіаресурси під час кампанії у Львові: критика, котики і трохи політичної реклами

Учасники передвиборчих перегонів активно використовують усі наявні медіаресурси для того, щоб поборотися за увагу виборців на Львівщині

16 вересня львівське онлайн-видання «Твоє місто» опублікувало заяву про маніпуляції під час цьогорічної виборчої кампанії. У виданні повідомили, що львів'яни отримали агітаційну газету від  чинного міського голови з написом на головній сторінці «Це – Твоє місто. Це – Твій вибір». Наглядова рада «Твого міста» заявила, що видання не має жодного стосунку до мерської політсили та не давала згоди на використання бренду в кампанії Андрія Садового чи «Самопомочі». Натомість, сам львівський міський голова ще в червні звинуватив «5  канал» у поширенні фейку про те, що на місцевих виборах у Львові його висуне кандидатом команда Зеленського. Тоді керівництво каналу відмежувалося від цієї інформації — за словами гендиректора Володимира Мжельського, ця теза прозвучала в програмі «Стоп реванш», яку виробляє сторонній виробник. Натомість, у вересні інформація про те, що за Садового голосуватимуть симпатики «Слуги народу», з'явилася у безкоштовній агітаційній газеті «Європейської солідарності», що розповсюджувалася у Львові 50-тисячним накладом. 

 

Виборча кампанія у Львові увійшла в активну фазу і її важливою складовою є медійний супровід. Чимало кандидатів на посаду міського голови та партій, що претендують на місця в міській та обласній радах, мають власні або лояльні медіаресурси, що вже активно включилися в виборчий процес. Когось хвалять, когось ганять — медіа є справжньою зброєю у боротьбі за владу. 

 

Читайте також: Як змагаються кандидати у маленькийх ОТГ

 

Онлайн-видання: медіасупровід на будь-який смак

У власності родини діючого міського голови Андрія Садового знаходиться медіахолдинг «ТРК Люкс», у складі якого є новинний портал zaxid.net. В новинах видання діючому меру приділяють особливу увагу — про його ініціативи говорять позитивно, без критики. Коментарі Садового як в матеріалах на теми, що стосуються безпосередньо відповідальності міського голови, так і в таких, де його поява радше іміджевий крок.

 

Ресурс також вдається до поширення інформації, що може негативно сприйматися прихильниками суперників Садового. 16 вересня з посиланням на екснардепа Сергія Лещенка, видання повідомило, що експрезидент Петро Порошенко домовився із львівським бізнесменом Ігорем Кривецьким, якого вважають спонсором «Свободи» про спільного кандидата. Лещенко назвав прізвище Синютки як того кандидата, навколо якого можуть об'єднатися. Інші місцеві онлайн-видання не виявили особливого зацікавлення цією інформацією і цю новину не поширювали. 

 

Натомість окремі видання критикують дії чинного мера та його команди, зокрема нагадують про невирішене питання з побудовою сміттєпереробного заводу. Ще 2016 року Андрій Садовий пообіцяв за 3 роки завершити спорудження комплексу з переробки сміття, натомість будівництво навіть не розпочали. Зараз міський голова знову заговорив про спорудження комплексу, зокрема про те, що роботи можуть розпочатися вже 2020 року, якщо ці плани не скорегує коронавірус. Але тема невиконання обіцянки зі зведення заводу є однією з основних претензій до Садового. Медіа транслюють випади на адресу чинного мера з боку представників опозиційних політичних сил, зокрема «Європейської солідарності», ВО «Свобода» та конкурентів на посаду міського голови, зокрема представника «ЄС» Олега Синютки. Останній є безпосереднім учасником так званої «сміттєвої кризи», оскільки був тоді очільником обласної адміністрації. Зокрема, саме кандидата в мери від «ЄС» Садовий звинувачує в тому, що досі не рекультивоване Грибовицьке сміттєзвалище. За його словами, Синютка сім місяців зволікав з підписом погодження проекту.

 

Чи не найбільше Садового критикує видання «Вголос», яке пов'язують з ВО «Свобода». За даними «Наші гроші. Львів», власником ресурсу є Володимир Андрусів — людина не публічна, яка не фігурує в інших бізнес-структурах. Натомість говорять про вплив на сайт ВО «Свобода» та депутата львівської міськради від БПП Григорія Козловського. Судячи з редакційної політики видання, вплив свободівців має місце, оскільки «Вголос» одне з небагатьох видань, що дає слово «Свободі», зокрема, коли партійці критикують чинну владу. Непоодинокі і матеріали про те, що політична сила – чи не єдина в Україні партія, яка базується на ідеології, на відміну від партій лідерського типу, таких як «Самопоміч» чи «Голос». Чимало видання цитує і критичні висловлювання Синютки в бік Садового. 

 

Інші кандидати та партії також використовують лояльні до них медіаресурси. Власницею видання «Львіський портал» офіційні реєстри називають Тетяну Овчаренко, що була помічницею народного депутата ВР 7 та 8 скликання Ігоря Васюника. Він балотується на посаду міського голови і використовує видання як майданчик для піару. Практично в кожній новині на ресурсі (за винятком реклами) банер кандидата і позначка «реклама партнерів». Цікаво, що Тетяна Овчаренко також є власницею ПП «Агенція Партнер», яка оплатила рекламу сторінки Васюника у Facebook. 

Майже не пише про інші політичні сили та кандидатів, крім кандидата на посаду міського голови Ігоря Зінкевича та «Варти», однойменне інтернет-видання. Йдеться не про марковану політичну рекламу, а про «джинсу» – матеріали з ознаками замовності, де діяльність активістів партії подається як інформаційний привід. 

 

Кількість маркованої політичної реклами достатньо мала. Партії та кандидати в мери, рекламу яких маркують, в меншості. Серед кандидатів це Олег Синютка, Ярослав Рущишин, Юлія Гвоздович, серед партій — «Європейська солідарність», «Слуга народу», «Голос», «Українська галицька партія», окремі кандидати в депутати. Лише поодинокі видання позначають політичну рекламу, переважно видання маркують рекламу неналежним чином (згадувана вже «реклама партнерів», «політика», «політична промоція», «вибори 2020», «новини партій», значок ® або авторами матеріалу зазначені прес-служби політичних сил) або взагалі уникають будь-яких позначок.  

Телебачення: свій до свого

Особливістю цієї виборчої кампанії є те, що активізувалися телевізійні та Youtube-програми і токшоу політичного характеру. На виборах 2015 року такої кількості проєктів і повноцінного політичного токшоу не було, тому можна говорити, що це новий ресурс на місцевих виборах у Львові. Аудиторія класичного і інтернет ТБ дуже широкі, тому політики намагаються максимально використовувати цю можливість піарити себе і дискредитовувати супротивника. 

 

Помітними є токшоу телеканалу НТА, на якому від літа прямо говорять про тиск міської влади і утиски свободи слова. Між співвласниками телеканалу та міською владою є майнові суперечки за приміщення, де канал планує облаштувати студію. Представники останньої говорять про рейдерське захоплення. Токшоу «Говорить Великий Львів» виходить в ефір з 2019 року і є одним з рупорів критики Андрія Садового та його команди. Його постійними  гостями є представники ВО «Свобода», зокрема Руслан Кошулинський, представники «Європейської солідарності», зокрема  Олег Синютка, члени інших політичних сил, політкоментатори, активісти, медійники та експерти, які затято критикують діючу владу.  

 

Медійні ресурси холдингу родини Андрія Садового також виробляють відеоконтент, щоправда для ютуба. Основні – програма інтерв’ю Zaxid.net Live та проєкт «Чорне і біле». Перший проєкт надає слово представникам різних політичних сил, зокрема і опозиційним до діючого мера: гостями головного редактора Zaxid.net Олега Ониська були конкуренти Андрія Садового – Руслан Кошулинський, Тарас Кльофа, Володимир Гірняк тощо. Аналітична програма Андрія Дрозди «Чорне і біле» є більш упередженою до опонентів міського голови, зокрема фактично щопрограми в ефірі звучать уїдливі пасажі на адресу Олега Синютки, а його висловлювання ведучий називає сумішшю «маніпуляцій, перебільшень та відвертої брехні». 

 

Більш неупередженим є проєкт телеканалу «Перший західний» – «Вибори 2020», в якому вже розповіли про правила гри на місцевих виборах, особливості агітації та надають можливість для дебатів між кандидатами на посаду очільника Львівської ОТГ та до міської і обласної рад.

 

Читайте також: Пристрасті у Береговому

 

Соцмережі: гроші і котики

Ознакою цієї кампанії є активніше, ніж зазвичай використання соціальних мереж. З червня 2019 року в політичній рекламі на Facebook вказується, ким ця реклама оплачена, а всі політичні оголошення вносяться до спеціальної бібліотеки, де зберігатимуться протягом семи років. 

 

Витрати політиків на рекламу в соцмережах зростають. За даними ЧЕСНО, сторінка «Самопомочі» не вкладалася в рекламу в січні-липні 2020 року, натомість в серпні її витрати становили більше $3 тис. П'ятим за розміром витрат на рекламу в фейсбуці та інстаграмі серед кандидатів у мери по всій Україні є Ігор Васюник, що вже витратив понад $14 тис. на цей вид промоції. У переліку й Олег Синютка, який витратив $1,3 тис. Витрати на рекламу в соціальних мережах зростають у всіх партій та кандидатів, позаяк це один з основних каналів комунікації з виборцями. Політичні сили, що задекларували витрати на соцмережі після парламентських виборів 2019 року, більше витрачали лише на  телевізійну та зовнішню рекламу. 

 

Найбільше підписників в фейсбуці має діючий мер Львова – 1,1 млн. Його сторінка була створена 10 років тому, коли Садовий вже очолював місто. На сторінці не лише висвітлюється життя міста  та участь в ньому мера, але часом застосовується і важка артилерія – котики. Більш, ніж півтисячі поширень отримав допис про те, що на балкон Ратуші заліз кіт і очільник міста самотужки шукав його власників. Згодом чотирилапого залишили в Ратуші, назвали Левчиком і завели йому сторінку в Instagram, де окрім зображень кота з'являються і світлини мера. Це не перший випадок, коли Андрій Садовий користується тим, що користувачі соціальних мереж люблять тварин і охоче реагують на подібні дописи. Найпопулярніше відео на Youtube-каналі мера Львова (більше 2,5 млн переглядів) пов'язане з його псом Йотамі. Кількість підписників на його каналі майже 25 тисяч користувачів. Інші кандидати на посаду мера також використовують Youtube, але кількість їх підписників на порядок менша.  

Конкуренти Садового далеко позаду і в Facebook – у Ігоря Васюника 30 тисяч підписників, у Тараса Кльофи – 21 тисяча, у Олега Синютки – 12,3 тисячі. Деякі кандидати, як Руслан Кошулинський чи Ігор Зінкевич не мають офіційних сторінок у цій соцмережі. Втім, у останнього потужний тил у вигляді спільноти «Варта 1» (307 тисяч користувачів), на базі якої утворилася політична сила, від якої він балотується. Серед політичних партій найбільша кількість фоловерів (25 тисяч) у сторінки Української галицької партії (УГП), що давно працює з соціальними мережами для мобілізації електорату. Сторінка «Європейська Солідарністть Львів» має 16 тисяч підписників,. «Самопоміч» у Львові – 13 тисяч, Команда Зеленського у Львові – 10 тисяч. Партії освоїли також Instagram і Telegram, активно використовують ці канали для комунікації з потенційними виборцями. 

Читайте також: Як працює політична реклама на Івано-Франківщині

Соціологія: хто замовляє музику?

Всеукраїнські соціологічні фірми проводили дослідження по Львову ще влітку. В липні соціологічна група «Рейтинг» опублікувала результати опитування, проведеного 3-12 липня, згідно з яким серед кандидатів на посаду міського голови лідером є діючий мер Андрій Садовий, за якого проголосували би 38,1%. Руслана Кошулинського підтримали би 17,9% опитаних, Олега Синютку – 13,8%, Ігоря Зінкевича – 10,7%, Володимира Гірняка – 5,4%, Ярослава Рущишина – 3,4%, Ігоря Васюника – 3,4%. Рейтинг інших – нижче 2%. Серед партій, які можуть увійти до міської ради, лідером називали «Європейську солідарність» (28,2%). «Самопоміч» підтримують 18,6%, партію «Голос» – 9,8%, «Слугу народу» – 7,6%, «Свободу» – 5,7%,  «Батьківщину» – 5,6%. Рейтинг інших політичних сил – нижче 5%. 14-16% опитаних зізналися, що не визначилися, тому у політиків та політичних сил є суттєвий простір для маневрів. 

 

Львівська соціологічна агенція Fama провела опитування face-to-face 1-7 вересня на замовлення ГО «Варта». На момент опитування за діючого міського голову Андрія Садового були готові проголосувати 41% львів'ян, за Олега Синютку – 20%, за Руслана Кошулинського – 16%, за Ігоря Зінкевича – 11%. Інші кандидати могли би отримати не більше 3%. Похибка репрезентативності становить від 2,1 до 3,5% в залежності від результатів. Серед партій, що претендують на місця в міськраді лідером є «Європейська солідарність», що може набрати 36%. Показник «Самопомочі» становить 20%, «Варти» – 10%, «Свободи» – 8%, «Голосу» – 7%, «Слуги народу» – 5%. Показники інших партій менші за прохідний бар'єр, втім і тут варто зважати на похибку, що у випадку партій, які знаходяться на межі проходження до міськради, є суттєвою. 

 

Дослідження електоральних настроїв у Львові оприлюднили і в Центрі інформаційних проблем територій НАН України. Опитування проводилося у Львові 28-31 серпня шляхом телефонних інтерв'ю. «Європейська солідарність» набрала би 28,6%, «Самопоміч» — 13,6%, «Голос» — 7,3%, «Батьківщина» — 6,7%, «Свобода» — 6,5%. Показник президентської партії — 1,3%. Як зазначив на прес-конференції керівник Центру Петро Жук, за «Слугу народу» у Львові готові проголосувати переважно пенсіонери, які чекають, що влада покращить їх життя. Серед кандидатів на посаду міського голови лідирує Андрій Садовий (37,8%), Руслан Кошулинський на другій сходинці (8,9%), Олег Синютка третій (7,3%). Згідно з опитуванням, 31% ще не визначився, яку партію підтримувати, а майже 33% — кого з кандидатів на посаду мера. 

 

Цікаво, що «Варта» та Ігор Зінкевич як кандидат на міського голову за цим дослідженням набирають по 0,5%, хоча в дослідженні Fama і партія, і її лідер, посідають третю сходинку і мають не менше 10%. Втім, Центр з інформаційних проблем територій проводив дослідження електоральних настроїв і на попередніх місцевих виборах в 2015 році і їх дослідження не відрізнялося точністю. Інші соціологічні агенції поки що не давали інформації по Львівщині, втім, їх активізації варто очікувати з розвитком кампанії. 

схожі публiкацii