ut.net.ua 2007-12-14 00:00 Марченко Євген

Проблема-2017

Міф про відновлення Російської імперії під «чітким керівництвом» Путіна існує, насамперед, для внутрішнього російського вжитку, а її перемоги відбуваються, переважно, на телевізійному екрані. Без чіткого розуміння цього не можна адекватно оцінювати російську політику щодо країн СНД загалом, і України зокрема.

 Фото: Олексій Павлішак 

Чорноморський флот – це військове угруповання, а отже, необхідність його присутності найкраще виправдовувати захистом миру. НАТО не є реальним ворогом Росії, і тим більше України, адже можна обійтися і без зовнішнього ворога: створити жевріючий конфлікт, в якому підрозділи ЧФ РФ виконуватимуть миротворчі функції. Проінформовані джерела з українських спецслужб стверджують, що подібний сценарій пропрацьовується в головах деяких російських посадовців, котрі займаються Кримом. Логічно припустити, що напругу в Криму найлегше створити на міжетнічно-міжрелігійному ґрунті. Аби в цьому переконатися варто час від часу дивитися офіційні російські телеканали ОРТ і РТР та послухати розповіді про майбутнє «кримське Косово» або «кримську Чечню». І чим ближче 2017 рік, тим потужнішими стануть зусилля провокаторів, «підпалювачів війни», як написала б газета «Правда» в середині минулого сторіччя.
 
Шпигунські пристрасті
Здається ні для кого не секрет, що Чорноморський флот давно вже набагато слабша військова одиниця, ніж Шостий (Середнеземноморський) флот ВМС США, і навіть військовий флот Туреччини. Жодної військової цінності він не має. Але для Росії головне не військове значення цього угруповання, хоча ЧФ таки забезпечує яку-не-яку силову присутність Росії у Криму і взагалі в Україні, а політичне значення присутності російських військ в Україні.
 
Будете в Севастополі, зверніть увагу на чисельні меморіальні дошки, бюстики й інші знаки на честь російських генералів і адміралів – їх безліч. Перед вами свідчення активної роботи меморіальної групи при штабі ЧФ Росії, що займається створенням російських символів у Криму.
 
Як свідчать проінформовані джерела з РНБО розвідувальне управління ЧФ та інші підрозділи спецпризначення – чи не найбільший російський шпигунський центр в нашій державі, який може впливати на суспільно-політичну ситуацію на півострові.
 
І останнє, будь-яка, навіть символічна присутність ЧФ в Севастополі демонструє всім охочим – імперія тут, вона нікуди не зникала і сподівається залишитися назавжди.[233]
 
РЕКОМЕНДАЦІЯ
Забезпечити Москві картинку
Головне для української влади не панікувати. Потім, на найвищому державному рівні виробити програму дій щодо виведення Чорноморського флоту РФ з території України і цілеспрямовано та наполегливо її виконувати. Вже сьогодні варто розпочати з росіянами обговорення питання виводу, передачі об’єктів, відстежувати їхню активність побудови військово-морської бази в Новоросійську, активно залучати для тиску можливості США та ЄС.
 
Від чіткості, непохитності та прозорості і зрозумілості української позиції залежатиме надто багато. Тим більше, що всі правові аргументи на боці України. Конче важливо забезпечити буквальне виконання підписаних угод з умов базування флоту і врегулювати наявні невизначені проблеми.
 
Наполягаючи на головному, слід поступатися у менш важливих питаннях. Не можна розмінюватися на дрібниці та усілякі докори, які лише дратують опонента. Не можна забувати і про красиву телевізійну картинку, яку потрібно забезпечити Москві.
 
Саме під цим кутом необхідно дивитися, наприклад, на проблему орендних ставок – ті гроші, які сплачує Росія, очевидно замалі, проте це питання не є принциповим порівняно з проблемами виводу.

Важливим напрямом має стати інформаційно-пропагандистська кампанія для донесення української позиції як населенню Криму і державі в цілому, так і світовій спільноті. Потрібно забезпечити реалізацію президентських рішень 2006 року щодо Криму, що сформулювали чіткі межі та пріоритети державної політики. Загалом, що саме робити зрозуміло, сильні та слабкі місця опонента відомі, необхідна лише наполегливість і сильна політична воля. Власне, останнє і відрізняє державних діячів від політиканів.