Економіка 2011-09-09 16:55 Перевозченко Ірина

Розкіш пересування

До останньої декади вересня роздрібні ціни на бензин будуть доволі стабільними. Проте невдовзі можуть різко зрости – на 1,5 грн за літр

З 1 вересня акцизи на бензин в Україні зросли до €182 за тонну, на дизельне пальне – до €42–90 за тонну. Тобто майже на 40%. Чимало експертів припускали, що таке підвищення податкових ставок спричинить зростання роздрібних цін на пальне, зокрема, на ДП – на 20–30 коп./л, на високооктанові бензини – на 50 коп./л.

Однак у першій декаді вересня цього не сталося. Ціни на АЗС практично не змінилися. У НТЦ «Психея» не виключають можливості, що нинішній рівень цін на нафтопродукти до кінця осені залишиться таким самим, а до кінця року роздрібна вартість бензину та ДП може навіть зменшитися. Певна річ, цілком логічно припустити, що втрати від підвищення непрямих податків виробники, а також трейдери, традиційно перекладуть на плечі кінцевих споживачів. Однак нинішнє підвищення вартості акцизів збігається в часі відразу з кількома факторами, що грають на зниження роздрібних цін.

Дані графіку в таблиці

По-перше, цієї осені на внутрішньому ринку спостерігався надлишок моторного пального: очікуючи на підвищення акцизів, великі нафтотрейдери зробили чималі запаси бензину. По-друге, попит на моторне пальне значно скоротився після завершення посівної, тож оптові партії світлих нафтопродуктів на останніх вересневих аукціонах йшли з торгів із дисконтом 100–170 грн/т. По-третє, роздрібні АЗС мають певний запас міцності. За розрахунками міністра енергетики та вугільної промисловості Юрія Бойка, маржа роздробу становить $220–240 на тонні. І у владних коридорах розраховують, що саме завдяки власним ресурсам трейдери забезпечуватимуть додаткові бюджетні надходження внаслідок зростання акцизів.

«У найближчі два – три тижні ми уважно спостерігатимемо за розвитком ситуації на ринку нафти. Робитимемо висновки. Якщо виникне потреба – вживатимемо відповідні заходи. Понад те, ухвалено рішення про завезення до України значної кількості нафтопродуктів. В цілому це не має позначитися на ціновій ситуації на ринку», – заявляв на початку вересня прем’єр-міністр Микола Азаров.

Чимало учасників ринку, котрі звикли до перевірок Антимонопольного комітету на початку цього року, вже сприймають таку позицію влади як натяк. Ключові слова: «спостерігатимемо…», «робитимемо висновки…», «вживатимемо відповідні заходи…» Напевно, саме це і є поясненням відсутності реакції на підвищення акцизів.

Не минуло навіть трьох днів від заяви прем’єра, як стало відомо, що Кабмін розглядає можливість квотування імпорту світлих нафтопродуктів з країн Митного союзу, тобто Білорусі, Казахстану, РФ. Як один із можливих варіантів – введення заборонних мит на ввезення бензину та дизпального, що становитимуть 130 €/т і 80 €/т відповідно. Причому незалежно від країни походження нафтопродуктів. Навряд чи такий підхід сприятиме надходженню пального та зростанню пропозиції на українському ринку, радше буде навпаки.

Запровадження мит підтримують у профільному міністерстві, котре лобіює інтереси українських НПЗ. Припускають, що така ініціатива стане частиною Податкового кодексу. Якщо станеться саме так, то, за прогнозами консалтингової компанії UPECO, ДП та бензини в роздробі подорожчають на 0,8–1,3 грн/л. Відповідні наслідки для ринку матиме і обмеження імпорту з країн – членів МС.

Якщо Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі ухвалить рішення квотувати ввезення бензину з Білорусі, то постачання імпортного бензину скоротиться щонайменше на 15%. Українські НПЗ – почасти закриті на реконструкцію, почасти працюють на Росію за толінговими схемами (переробляють російську сировину, щоб вивозити нафтопродукти до РФ) – не в змозі компенсувати таких втрат. Внаслідок цього на внутрішньому ринку, потреби якого на більш ніж 60% забезпечує імпорт, спостерігатиметься дефіцит і те саме зростання цін. І навіть якщо такі обмежувальні заходи не поширюватимуться на якісь окремі компанії, то хто гарантуватиме, що вони, користуючись преференціями, не диктуватимуть цін?

Ще один чинник ризику – ціни на нафту. Оптимістичний прогноз НТЦ «Психея» ґрунтується на припущенні, що нафта до кінця року подешевшає з нинішніх $110 за барель хоч би до $90. Якщо цього не станеться, то компенсувати зростання акцизів не вдасться. Тож ціни на бензин, хоч і повільно, але впевнено, підуть угору. «У двадцятих числах вересня ми очікуємо поступового подорожчання пального, до 20–30 коп./л», – припускає Олександр Сіренко, експерт UPECO. Для роздробу це означатиме підвищення цін на один літр А-95 приблизно до 10,65–10,7 грн, а на літр ДП – до 9,95–10 грн. Якщо – звісно, за умови, що на глобальному ринку ситуація залишиться незмінною, – Кабмін квотуватиме імпорт, в такому разі ціни на пальне в Україні зростатимуть динамічніше: щонайменше до 11,3 грн/л високооктанового бензину та навіть до 10,8 грн за один літр ДП.

До речі, за даними AUTO consulting, 52% українських водіїв ще на початку року утримувалися від частих поїздок у зв’язку з подорожчанням пального.

схожі публiкацii