ut.net.ua 2009-01-30 00:00 Старожицька Марія

Вийти на орбіту

Наявні шляхи втілення дитячої мрії

 

 
 
 
 
«Щоб стати космонавтом, можна стати програмістом і підсапати побільше бабла, ну а потім можна й космонавтом» 
(Порада, знайдена автором в Інтернеті).
 
«Хочу попередити, – сказав Головний конструктор Сер­­гій Корольов 12 квітня 1961 року Юрію Ґаґаріну та його дублеру Ґєрману Тітову. – Через два-три роки в космос будемо відправляти набагато простіше – за профспілковими путівками». Космонавти засміялися. Прогноз справдився. Просто знадобилося півсторіччя й грошовиті профспілки. Точніше, той, хто має гроші, вже може стати космічним туристом. І якщо досі таких лічених вояжерів катали на МКС за $20–40 млн, то минулого року світові ціни на подорожі в космос різко впали. Зокрема, каліфорнійська фірма XCOR Aerospace продала перший квиток на космічну подорож лише за $95 тис. Але цього польоту ще чекати кілька років, а от компанія Virgin Galactic за $200 тис. пропонує космос уже влітку 2009-го.
 
Насправді ця компанія британського мільярдера Ричарда Бренсона відправлятиме людей на висоту 110 кілометрів (космос починається зі ста кілометрів, це його нижня межа за міжнародними стандартами), в суборбітальний політ, тобто апарат не облітатиме Землю. За гроші обіцяють, що небо у велетенських ілюмінаторах перетвориться з блакитного на рожево-фіолетове, потім на оксамитово-синє, і, нарешті, на глибоко чорне, а далі зникне вага, що дратувала вас усе життя. За командою пілота можна буде відстібнутися й політати по кораблю аж чотири хвилини.
 
Серед тих трьохсот клієнтів компанії, які вже оплатили квитки, є й українці – діячі шоу-бізнесу й навіть депутат Верховної Ради. Він пообіцяв мені інтерв'ю після повернення, взявши навзаєм обіцянку до того часу не оприлюднювати його намірів. Погодилася, проте якби я зараз і кричала «Депутати в космос полетіли!!!», мене б, мабуть, перепитували: «Що, всі?!» Та ні, один…
 
Хоча навряд їх буде більше – з того, що в цій парламентській каденції перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк уже не депутат, можна зробити висновок: обидві професії поєднувати важко. Але й парламентарієм, і космонавтом стати можливо – на жаль, не в Україні. Хоча про створення українського загону космонавтів розмови на всіх рівнях точаться з часу набуття незалежності….
 
Європейські астронавти
 
Кандидатів відбирають у 17 –­­ країнах-членах Європейської космічної агенції (ЄКА). На початок 2009-го офіційно до корпусу астронавтів ЄКА зараховано 8 людей – по двоє представників Франції та Італії й по одному з Німеччини, Бельгії, Швеції й Нідерландів. Усі вони вже мають досвід космічних польотів. Добір нових членів розпочато влітку 2008-го (до цього конкурс не проводили 15 років). 
 
Критерії добору. Освіта – кандидат зобов'язаний закінчити магістратуру, спеціалізуючись в одній із точних чи технічних наук або медицині, з подальшим досвідом практичної чи наукової праці не менше трьох років. Переваги мають ті, хто вивчав аеронавтику. 
 
Здоров’я: відсутність будь-яких хронічних захворювань. Кандидат повинен мати загальноєвропейську довідку про придатність до польотів як пілот. Особлива увага медиків – до зору. Формальних вікових критеріїв для астронавтів немає. Єдине тверде обмеження – медичну довідку не видадуть, якщо вам уже 60 років. Перевагу мають кандидати віком від 27 до 37 років.
 
Платня: протягом першого року роботи члени корпусу астронавтів одержують базову зарплату в €4540–5140 на місяць. Потім зар­плата зростає до €5600–6340 на місяць. А після свого першого польоту астронавти можуть розраховувати на €6500–7500 щомісяця.
 
Американські астронавти
 
Відбір кандидатів. Астронавтом НАСА може бути тільки громадянин США. Набір відбувається, зазвичай, раз на два роки. На 20 вакансій приходить загалом близько 4000 заяв. На початок 2009-го в загоні НАСА 92 астронавти.
 
Критерії добору. Всі кандидати повинні вміти плавати, а також мати як мінімум диплом бакалавра в одній із технічних або точних дисциплін. НАСА набирає окремо астронавтів-пілотів та астронавтів-дослідників. Астронавт-пілот повинен налітати мінімум 1000 годин як льотчик-командир екіпажу реактивного літака. Зріст кандидата не повинен бути менше 163 см, але не може перевищувати 193 см. Бажаний, хоча й не обов'язковий, досвід льотчика-випробувача. 
 
Здоров'я: вимоги, аналогічні необхідним для одержання ліцензії на керування повітряним судном. Заборонено палити, вживати наркотики й алкоголь.
 
Платня: залежно від кваліфікації й досвіду зарплата астронавтів НАСА коливається від $4000 до $9000 на місяць. 
 
Російські космонавти
 
Відбір кандидатів проводять з-поміж громадян Російської Федерації потенційні роботодавці (центри, де є свої загони космонавтів): Центр підготовки космонавтів імені Ю.А. Ґаґаріна в Зоряному містечку, Ракетно-космічна корпорація «Енер­­гія» у Корольові й Інститут медико-біоло­­гічних проблем (ІМБП). Зараз у Зоряному містечку до польотів готуються 29 космонавтів і 7 кандидатів (тих, хто ще не пройшов курс загальнокосмічної підготовки). Останній набір завершився у 2008-му. Контракт на роботу одержали п'ятеро військових і двоє цивільних, зокрема, молода жінка Єлєна Сєрова, дружина космонавта Марка Сєрова. Резюме надсилають: льотчики – на ім'я командира своєї ескадрильї, цивільні – начальникові льотно-іспитової служби РКК «Енергія» космонавтові Алєксандру Алєксандрову.
 
Критерії добору: обов'язковий червоний диплом вищого військово-авіаційного училища льотчиків або вища інженерна освіта в галузі авіації й ракетобудування (ідеально – ра­­кетно-космічний факультет МДТУ ім. Баумана, мехмат МДУ, МАІ, МІФІ), або в галузі біології й медицини. Для льотчиків – понад сто годин польотів на різних видах військових винищувачів.
 
Здоров'я: має відповідати вимогам військово-льотної комісії: відсутність хронічних захворювань, ідеальний тиск тощо. Важливий будь-який дріб'язок, наприклад, пра­­вильний прикус (для загубника кисневої маски). Стійка психіка, позитивні характеристики з місця роботи.
 
Платня: 20–30 тис. рублів (близько $1000) плюс соціальний пакет – безкоштовне харчування й медичне обслуговування. За піврічний політ залежно від його складності виплачують $50–80 тис. Добові в польоті – $290.

[1132]

 
РЕЗЕРВ
Ігор Петренко

 

У космос за паспортом
 
Нещодавно мені довелося спілкуватися в Гурзуфі з космонавтом Поповичем. Павло Романович вважає себе щирим українцем, до того ж виявив готовність знову летіти хоч завтра. Прагнення добре, але космічної слави Україні не додасть – перший космонавт-українець сьогодні все ж таки є громадянином Росії. У справі залюднення космосу не слід сподіватися ні на ще кількадесят космонавтів українського походження, але російського громадянства (у Зоряному містечку вони навіть створили земляцтво), ні на етнічну українку, астронавтку і громадянку США Хайдемарі Стефанишин-Пфайпер. За всієї поваги до цих підкорювачів Всесвіту виступати за «космічну збірну» України вони не зможуть, якщо не приймуть громадянства своєї історичної батьківщини.
 
Громадянство України, космічні «права» і відповідний досвід має Віталій Жолобов. Він, уродженець Голопристанського району Херсонської області, повернувся на свою батьківщину в часи розпаду СРСР, у 1994-му його обрали головою Херсонської облради. Космічний вовк, загартований 49-денним польотом на кораблі «Союз-21» та орбітальній станції «Салют-5», – резерв надійний, хоча йому зараз вже за сімдесят.
 
Але є в нас і свої космоплавці, невеликий розпорошений загін, який варто згадати. Це Леонід Каденюк і троє його дублерів: Надія Адамчук, Ярослав Пустовий і В’ячеслав Мейтарчан. Професію астронавта вони здобули в центрі НАСА імені Джонсона у Х’юстоні й залишаються у резерві Національного космічного агентства України. Всі вони не полишають спроб потрапити у космос хоч якимось чином. Так, Ярослав Пустовий кілька років тому витримав величезний конкурс і став одним із шістьох членів загону астронавтів комерційної фірми Canadian Arrow («Канадська стріла»). Фірма декларувала, що влаштовуватиме платні польоти для туристів за участю професіоналів, тобто «шоферів» ракетоплана. Пустовий брав участь у серії тестових випробувань ракети-носія й космічного корабля на території Канади, але свого «Поїхали!» досі не сказав.