ut.net.ua 2008-06-20 00:00 Киричук Олександра

Ловці тенденцій

Споживач є центральною постаттю, довкола якої ведуться пошуки майбутніх тенденцій

Якщо час розуміти не абстрактно, а наповнено, то в «теперішньому» співіснують і майбутнє, і минуле. Адже якась частина нашого повсякдення поступово вже стає минулим, а в якихось його точках народжується майбутнє. Для позначення таких «острівців» майбутнього в теперішньому й використовують слово «тренд». Переважно воно стосується нових тенденцій у моді, але не тільки. Є люди, для яких правильне використання цього слова є, по суті, професійною діяльністю. Цих людей називають тренд-сеттерами (тренд-кетчерами, тренд-вотчерами, тренд-спотерами та іншими словами, подібними до назв собачих порід) |див. словничок|.

 «Тенденції сезону»
 
Ще кілька десятиліть тому передбачення майбутнього вважали езотерикою, щоб не сказати, шарлатанством, зараз це – вже справ- жня індустрія. Є безліч агентств, сайтів, спеціальних видань, призначених для відслідковування, прогнозування та аналітики трендів: починаючи з кольорової гами, що буде модно наступного сезону, й завершуючи новими соціальними та особистісними характеристиками, які дадуть про себе знати до кінця наступного року. Хоча, як стверджують самі фахівці, йдеться не про паранормальну здатність бачити майбутнє, а лише про вміння уважно спостерігати за теперішнім.
 
Про так звану тенденцію сезону можна прочитати в будь-якому жіночому журналі. Але питання полягає в тому, звідки ця «тенденція» береться. На перший погляд, відповідь здається очевидною: спільні риси колекцій, представлених на сезонних показах мод. Виявляється, не зовсім.
 
Дизайнерські колекції – лише одна зі складових, що її врахову- ють, формуючи тенденції для ма- сових колекцій одягу й аксесуарів. Іншими складовими є нові пропо- зиції текстиль ників, преференції споживачів, вулична мода, вуличне мистецтво, клубна культура, світ- ські тусівки, знаменитості, блоги, присвячені моді, й усе інше, що яки- мось чином характеризує дух часу. Хоч остання категорія видається досить-таки ефемерною, існують ціл- ком конкретні методики її дослі- дження. Ось одна з них: спеціаліст знімає на відео вуличний пейзаж, невибірково й безперервно, про- стіше кажучи, все підряд. Потім прокручує цю своєрідну хроніку у швидкому темпі так, щоб картинка вийшла змазаною, і зчитує загальне колористичне тло. А до нього вже додає нові плями.
 
Суть цієї процедури в тому, що фіксація фону дає змогу визначити, яку «фігуру» чи колір споживач сприйме як щось нове. Важливими агентами у відстежуванні духу часу є також вуличні фотографи та фо- тографи світських хронік, об'єкт уваги яких – модні тенденції, що народжуються безпосередньо «в масах».
 
Чимало тенденцій тренд-сетери вихоплюють прямо з вулиці (еко-тенденція від відомого
ФОТО: GETTYIMAGES
 
Мода з вулиці
 
Термін street fashion (вулична мода) спочатку набув поширення завдяки японській «саморобній» моді, що стала там особливо популярною на початку ХХІ ст. Японська ж вулична мода звернула увагу агентів модної індустрії на вуличну моду загалом як явище. Виявилося, що на вулицях міст Європи й Америки теж відбувається багато чого цікавого. Одним з основних джерел західної вуличної моди є величезна кількість крамниць вінтажного (ретро) одягу й аксесуарів. Тобто, на відміну від японської вуличної моди, яка, за браком власної традиції, постійно щось винаходить, західна вулична мода радше живе за рахунок невичерпних можливостей комбінування елементів із величезного модного архіву, поєднуючи їх, зокрема, і з новими брендами. Таким чином народжуються свіжі ідеї – деякі стають більш популярними й поширюються і в модному мейнстримі.
 
Ще одним об’єктом постійної уваги дослідників трендів є вуличне мистецтво: графіті, трафарети, вуличні плакати, стікери, вуличні інсталяції – будь-які види мистецького втручання в міський простір. Є сайти, на яких проводиться щоденний моніторинг написів та зображень на публічних поверхнях у великих містах. У вуличному мистецтві, так само як і вуличній моді, легко можна відстежити найбільш поширені мотиви, при чому важливо, що не тільки естетичні, але й ідеологічні.
 
 Як наслідок, у тренд-буках |див. словничок| можна побачити прогнози про те, що в наступному сезоні актуальним буде, наприклад, протест і революційність. Або навпаки – показова аполітичність і ліричність. Вуличне мистецтво є відкритим простором комунікації, доступним для будь-кого. В цьому й зосереджена його цінність для дослідника трендів. Величезна армія анонімних аматорів одразу реагує на найбільш актуальні мотиви, відтворюючи їх у різних варіаціях. Залишається це тільки зафіксувати.
 
І продовжуючи: молодіжні суб- культури, різноманітні тусівки – все це тренд-спотери розглядають, з одного боку, як лабораторії ідей, з іншого ж – як простір їх випробування на успішність. Результати спостережень оформлюються в тренд-буки – каталоги, за допомогою яких пересічні «споживачі» теж стають співавторами майбутніх модних тенденцій. Хоч це, на жаль, уніфікує моду. А найуніверсальніший тренд- каталог – це, без сумніву, світова мережа.
 
Як стати тренд-аналітиком
 
Ось що радять початківцям тренд-спотингу фахівці: «Споживачі в усьому світі активно викладають значну частину свого життя в Інтернет (щоб не сказати, проживають частину свого життя в ньому). Ви (чи ваша тренд-команда) можете споглядально «жити» серед них на роботі, вдома, на вулиці». Не залишаючи свого місця біля комп’ютера, можна стати майже всюдисущим, читаючи он-лайн щоденники, спостерігаючи за трансляціями домашніх веб-камер, занурюючись у відеоролики на You Tube чи в мільйони фоток, викладених на сервісі Flickr споживачами від Мексики до Японії. Додайте сюди спеціалізовані блоги і тематичні форуми. Все це називається зараз віртуальною антропологією. Завдяки Інтернету в сучасних антропологів, етнографів, маркетологів і тренд-аналітиків практично зникла потреба у «польових» дослідженнях.
 
Проте, навіть цілковито занурившись у блогосферу, всієї інформації обмеженій кількості людей охопити, а тим більше проаналізувати та відфільтрувати, не до снаги. І тут на допомогу приходить необмежена кількість зацікавлених он- лайн користувачів. Є безліч відкритих сайтів, присвячених полюванню на тренди, які заохочують власних відвідувачів до активної участі. Щоправда, варто зазначити, що в цьому разі під словом «тренд» мають на увазі радше різноманітні цікаві та перспективні новинки, але «новинки» в найширшому розумінні – від інноваційного дизайну до змін, пов’язаних зі способом життя. Відповідно, безліч захоплених новизною та магією слова «тренд» користувачів нишпорять Інтернетом у пошуках чогось особливого, що скоро стане масовим. Це досить-таки приємне заняття, адже воно дає тобі можливість бути «на крок попереду», долучитися якоюсь мірою до авангарду моди. Більше того, cерйозні агенції – приміром, найпопулярніша trendwatching. com – відкривають відвідувачам власного сайта всі «таємниці виробництва», запрошуючи їх до співпраці. Попередньо провівши віртуальний експрес-майстерклас «як стати успішним тренд-вотчером», приваблюють пропозицією на кшталт «Надсилайте нам свої знахідки, якщо вони справді будуть цінними та новими, ви отримаєте винагороду».
 
Підсвідомість споживача – харч для ринку
 
Напевно, що відсоток справді «цінних» знахідок непрофесійних тренд-аналітиків буде не надто значним, але ж для професійних тренд-аналітиків будь-які «знахідки» становлять цінність. По-перше, очевидними є переваги залучення якомога більшої кількості агентів спостереження. По-друге, коли користувачі споживачі здійснюють відбір, вони демонструють тим самим власні пріоритети, з чого тренд-вотчери вже роблять відповідні висновки.
 
Споживач є центральною постаттю, довкола якої ведуться пошуки майбутніх тенденцій. Найбільше спеціалістів цікавлять потенційні схильності та бажання «маленької людини» – те, що досі не виявлене, але можливе. Тому тренд-аналітики уважноставляться до творчості й фантазування споживача – сфер, найменше підпорядкованих реальним обставинам, де всупереч наявному проявляється можливе.
 
Проте не варто забувати, що кінцевою метою цих пошуків нерозкритих можливостей людської природи є передусім розширення можливостей ринку. Так чи інакше, не раз уже ставало трендом «одягатися проти трендів». Але і це майже завжди перетворювалося на мейнстрім.
 [653]
 
СЛОВНИЧОК
Тренд – нова, щойно народжена тенденція; теперішнє, яке має всі шанси стати майбутнім.
Тренд-бук – каталог, де можна прочитати про все, що буде модним наступного сезону: які кольори, фактури, візерунки, гасла, настрої, теми, який силует і яке сприйняття світу – з ілюстраціями.

Тренд-сеттер – фахівець, який стежить за новими тенденціями, намагаючись вгадати найперспективніші.