ut.net.ua 2010-09-10 00:00 Веремко Вілен

Кодекс-фантом

Уряд Миколи Азарова виніс на громадське обговорення кота в мішку, який може виявитися фіскальним левом

Остаточний варіант Податкового кодексу буде готовий лише за десять днів. Про це повідомив минулої середи віце-прем’єр-міністр Сергій Тігіпко. Чиновник розраховує, що за місяць-півтора Верховна Рада ухвалить документ у цілому. Означені терміни дещо відрізняються від озвучених головою фракції Партії регіонів Олександром Єфремовим, який спрогнозував затвердження кодексу на урядовому засіданні 15 вересня та голосування в першому читанні у ВР через тиждень (позитивний результат голосування попереднього проекту кодексу парламент скасував). «Я сподіваюся, і ми узгодили це питання на погоджувальній раді голів фракцій, що до 23 вересня ми пройдемо комітети й винесемо документ до сесійної зали», – оптимістично пообіцяв Олександр Єфремов.

3 вересня урядове керівництво поспіхом презентувало неіснуючий (принаймні офіційно неузгоджений) кодекс громадськості. Але цей виступ прем’єр-міністра Микола Азарова, віце-прем’єрів Сергія Тігіпка та Бориса Колеснікова, а також міністра фінансів Федора Ярошенка не був спонтанним. Згідно з постановою ВР «Про всенародне обговорення проекту Податкового кодексу України» (від 08.07.2010 року) урядовці мали направити цей документ до парламенту до 5 вересня. І хоча цього не сталося, його нібито оприлюднили, навіть із дводенним випередженням, а представники владної команди продемонстрували єдність у принциповому питанні податкової реформи. При цьому поза кадром залишився той факт, що адміністративний підхід Миколи Азарова та Федора Ярошенка до розробки кодексу не відповідає інтересам підприємців (яких начебто представляють Борис Колесніков та Сергій Тігіпко).

Слайди, урочисто презентовані урядовцями замість проекту кодексу, створюють загальне уявлення про вектор податкової реформи, не більше.  Кабмін пропонує запровадити податкові канікули для підприємців-фізосіб із річним обігом до 300 тис. грн, а також нульову ставку податку на прибуток (на 5 років) для малого бізнесу із доходом до 3 млн грн на рік. Проте перших хочуть зобов’язати робити внески до Пенсійного фонду, а других – платити ПДВ. Також обіцяють поетапне зниження податку на прибуток у 2011–2014 роках до 16%, ставки ПДВ з 1 січня 2014-го – до 17% та автоматичне відшкодування цього податку вже з 1 січня 2011-го тощо.

Загалом замість реальних норм (які надали б можливість розгорнути обіцяне громадське обговорення Податкового кодексу бодай напередодні його внесення до ВР) представники уряду презентували черговий набір обіцянок, левова частка яких добре відома ще з першої прем’єрської каденції Віктора Януковича. Водночас з огляду на те, що у владному таборі немає одностайності щодо часу внесення документа до Верховної

Ради, можна припустити і навряд чи помилитися, що з його принциповими положеннями не все гаразд.

Голова Комітету ВР із питань промисловості та регуляторної політики Наталя Королевська і голова Комітету з питань податкової та митної політики Сергій Терьохін уже заявили, що не лише громадське, а й професійне обговорення проекту ПК виявилося профанацією. Цікаві арифметичні деталі цього процесу навела голова Комітету захисту підприємництва при опозиційному уряді Оксана Продан: на обговоренні кодексу в Хмельницькій області були присутні 200 осіб, з яких лише 11 – бізнесмени, решта – працівники конт­ролюючих органів. Зрозуміло, чия думка виявилася домінуючою під час обговорення.

З огляду на те що ухвалення кодексу збігається в часі з прийняттям держбюджету на 2011 рік, залишається високим ризик, що замість обіцяного владою послаблення фіскального тиску підприємці отримають його підсилення, причому вже завтра. Зокрема, у вигляді розширення повноважень органів ДПА, яке лобіюють Микола Азаров та Федір Ярошенко. Незалежний експерт Віктор Суслов (який очолював профільний парламентський комітет у 1994–1997 роках, коли в Україні починали розробляти податкове законодавство) радить не прив’язувати питання податкової реформи до бюджетного процесу, кодифікувати чинне фіскальне законодавство без суттєвих змін і в стислі терміни, а згодом обговорювати та приймати почергово окремі розділи кодексу (детально див. Тиждень, № 29 від 16.07.2010 року). В такий спосіб уряд зміг би виконати обіцянку перед МВФ – ухвалити бюджет-2011 (нібито) на новій податковій базі й зняти напруження в бізнес-колах у зв’язку з відвертим протаскуванням через ВР кота в мішку, який може виявитися фіскальним левом.
Вілен Веремко