Суспільство 2019-10-21 16:25 Ганна Чабарай
  ▪  

Лікар у месенджері

Чому взаємодія лікарів-сімейників та пацієнтів корисна для всієї системи охорони здоров’я

У 2016 році, ще до старту медичної реформи, майже 69% українців у випадку хвороби обирали самолікування замість походу до лікаря, свідчать дані дослідження благодійного фонду «Пацієнти України» спільно з USAID. Причиною такої поведінки була висока вартість медичних послуг, недовіра до лікарів та загалом низька культура лікування. При цьому 50% опитаних сказали, що вживають ліки за порадами знайомих чи рекомендаціями, які знайшли в інтернеті.

 

28 мільйонів декларацій

 

Із 1 квітня 2018 року, коли змінилася схема фінансування системи охорони здоров’я, українці можуть обирати свого лікаря первинної ланки – сімейника, терапевта, педіатра – та укладати з ним декларацію Пацієнт отримує безплатне обслуговування у свого лікаря (за яке вже сплачено з податків), а Національна служба здоров’я (НСЗУ) відшкодовує конкретному медичному закладу вартість цього обслуговування. Зарплата лікаря при цьому залежить від кількості укладених декларацій.

 

Відтоді свого сімейного лікаря обрали понад 28 млн українців (68% населення), у системі електронного здоров’я eHealth зареєстровано понад 25 тисяч лікарів первинки, а також 1,8 тис. медичних закладів та 6,3 тис. амбулаторій.

 

Читайте також: Пацієнти про медицину. Світовий досвід

 

Оскільки українці звикли звертатися зі скаргами на здоров’я напряму до профільних спеціалістів, інститут сімейного лікаря для них новий, це створює певне нерозуміння його функцій, кажуть у благодійній організації «100% життя». Щоб вирішити проблеми з комунікацією між лікарями та пацієнтами, БО «100% життя» разом із МОЗ та НСЗУ за кошти донорів запустили інформаційну кампанію «Твій сімейний лікар» та сайт simeynyk.info.

 

Таку соціальну рекламу можна побачити на вулицях Києва, Львова, Харкова та Одеси

 

На сайті будуть публікуватися відповіді на найпоширеніші запитання про роботу сімейних лікарів. Уже зараз там можна почитати про те, де знайти сімейного лікаря, за якими критеріями його обрати, про електронні медичні картки, електронні рецепти, онлайн-запис до лікаря та можливість спілкуватися з ним у месенджерах.

 

Згодом на сайті з’явиться форма зворотнього зв’язку, де лікарі та пацієнти зможуть ставити запитання. Також для лікарів створять спеціальний конструктор, де вони зможуть власноруч створювати брендовані матеріали: вивіску на двері, бейдж, папір для нотаток, інформаційні матеріали для розміщення в кабінеті.

 

Так виглядає сайт simeynyk.info, надалі там будуть з’являтися відповіді на різні запитання, актуальні для лікарів та пацієнтів

 

Як працюють сімейники

 

Явище лікарів первинної практики прийшло із розвинених країн: наприклад, у Великій Британії сімейний лікар часто обслуговує всіх членів родини, його «передають у спадок», зазначає голова НСЗУ Олег Петренко.

 

Читайте також: Побачити очевидне

 

«Раніше система працювала так: де ви народилися, зареєструвалися, там і отримали дільничну поліклініку, до якої приписані. Шансів змінити лікаря було дуже мало. Зараз система працює по-іншому. Починаючи з 1 квітня 2018 року, коли стартувала кампанія «Обери лікаря», ми почали реалізовувати свій вільний вибір. Зараз кожен громадянин та особа без громадянства може вільно обрати лікаря первинки будь-де. Вибір людина підкріплює декларацією, яка укладається в електронній формі і дає можливість здійснити диво – гроші починають іти за пацієнтом у заклад, де працює його сімейний лікар. Електронна декларація дає нам знати, в який заклад і якому лікарю заплатити за ваше обслуговування. У будь-який момент, якщо відносини з лікарем не склалися, його можна змінити. Це не залежить від місця прописки», – говорить він.

 

Декларація – умова безплатного лікування на всіх рівнях

 

Лікарі первинки – фундамент системи охорони здоров’я. У 2020 році в Україні починається реформа наступного рівня надання медичної допомоги – спеціалістів. Із запуском програми медичних гарантій українці зможуть безплатно отримати гарантований пакет послуг у медзакладі, за умови, що їх направив до вузького спеціаліста сімейний лікар. Саме в цьому випадку НСЗУ зможе відшкодувати таке лікування закладам (детальніше про подальші кроки реформи – у публікації).

 

«Важлива проблема сьогодні – відсутність комунікації між пацієнтом та лікарем, а також серед лікарів. Сімейні лікарі увійшли в реформу, вони активно працюють, бо від кількості задоволених пацієнтів залежить їхня зарплата. А вторинна ланка дещо роздратована, адже в хірурга зарплата лишилася низька, а в сімейних лікарів по 15-20 тис. грн, а в приватних доходить до 35 тис. Із часом лікарі спеціалізованої допомоги зрозуміють, що їхній найкращий союзник – лікар первинки. Тому що без нього не буде потоку пацієнтів, а пацієнт – це те, без чого не може існувати жоден лікувальний заклад. Скоро медицина стане пацієнтоорієнтованою, коли весь персонал клінік буде націлений на вирішення проблеми пацієнта», – зазначив директор Одеської дитячої міської поліклініки №6 Сергій Горіщак.

 

Читайте також: Олександр Лінчевський: «Найбагатші люди виходять на демонстрації проти МОЗ»

 

У лікарів зріс інтерес до професійного розвитку

 

За словами Петренка, нова модель фінансування помітно змінила первинну ланку та мотивацію лікарів.

 

«Коли ми починали, нас повертали в Середньовіччя й переконували: які комп’ютери, декларації, який інтернет у селах? Сталося диво: наразі 97% усіх лікарських місць первинки забезпечені комп’ютерами. До цього 20 років ніхто так не змінював оснащення. Зміни, які відбулися, більш оптимістичні, ніж ми припускали, з точки зору комп’ютеризації, оснащення, професійного навчання. Коли лікарі почали розуміти, що їх вільно обирають пацієнти і це ставить до них певні вимоги, не тільки в комунікаційному, а й у професійному плані. Серед лікарів у рази зріс попит на професійне навчання, вони не хочуть отримувати формальне навчання, вони вимагають того навчання, яке робить із них сімейних лікарів», – каже він.

 

Зазначимо, що всі дані про медреформу, первинного рівня в тому числі, опубліковані на сайті НСЗУ. Там є електронна карта закладів первинної допомоги зі списком лікарів та кількістю декларацій, карта аптек, де можна безплатно або з доплатою отримати препарати за програмою «Доступні ліки», дані про електронні рецепти тощо. Крім того, детально про права та обов’язки лікаря і пацієнта можна почитати на сайті МОЗ.